امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتقام‌گیری انتخاباتی


کد خبر: 386
زمان انتشار: 3 دی 1399 - 10:06 قبل از ظهر

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در روزنامه جهان صنعت نوشت:

روز گذشته شاهد ادبیات نامناسبی از رییس مجلس در قبال رییس‌جمهوری بودیم. آقای قالیباف مقصر مشکلات کشور را نبود پول و امکانات ندانسته و آن را ناشی از «ضعف مدیریت و بی‌عرضگی در تصمیم‌گیری» دانسته‌اند؛ توهینی که آشکارا به رییس‌جمهوری برمی‌گردد. بعد از آن هم به تبلیغ درباره نوع مدیریت جهادی خود پرداخته است.
کشور ما این روزها شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد. تحریم‌های خارجی از یک طرف و کرونا و مشکلات اقتصادی از طرف دیگر به مردم فشار آورده است؛ فشارهایی که بخشی معلول تحریم‌ها و بخشی معلول ناتوانی مجلس و دولت است.
همه این شرایط دست به دست هم داده و ایجاب می‌کند که همه مسوولان قوا و نهادها با صمیمیت و همبستگی مسائل را بررسی کنند و بکوشند آنها را حل کنند ولی متاسفانه این روزها شاهد نوعی برخورد تخریبی و تضعیف‌کننده از سوی برخی نمایندگان مجلس و حتی ریاست مجلس نسبت به رییس‌جمهوری و دولت هستیم.
قبول داریم که دولت اشکالات و ضعف‌هایی دارد و نه تنها دولت بلکه مجلس و قوه قضاییه هم ضعف‌هایی دارند که برای حل این نقاط ضعف باید تلاش کنیم. اینکه مجلس علیه دولت و دولت علیه مجلس و قوه قضاییه علیه هر دو حرف بزند، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مردم را بیشتر عصبانی و سرگردان می‌کند و فاصله مردم از نظام را بیشتر خواهد کرد.شنیدن الفاظ توهین‌آمیز از سوی نمایندگان مجلس و از ناحیه کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ با آقای روحانی رقابت داشتند و ادبیات توهین‌آمیزی را در مناظره‌ها به کار بردند، ناراحت‌کننده است. وقتی مردم این کلمات را از این افراد می‌شنوند فرض را بر تسویه‌حساب و انتقام‌گیری و ادامه تبلیغات انتخاباتی می‌گذارند، خصوصا که این ادبیات و توهین‌ها از دهان کسی بیرون بیاید که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم قصد کاندیدا شدن دارد یعنی آقای قالیباف از دو طرف در مظان اتهام است و مردم در این باره قضاوت منفی نسبت به او خواهند داشت. کلماتی که آقای قالیباف نسبت به رییس‌جمهوری به کار می‌برد از سوی مردم به انتقام‌گیری از انتخابات ۹۶ و زمینه‌سازی برای تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ تعبیر می‌شود. عقل سلیم حکم می‌کند آقای قالیباف هم از اظهارنظر تخریبی درباره رییس‌جمهوری پرهیز کند و هم جلوی تندروی برخی نمایندگان را در این‌باره بگیرد.
به عنوان کسی که سه دوره نماینده مجلس بوده‌ام و ریاست آقای‌ هاشمی را بر مجلس دیده‌ام و می‌دانم که آقای علی لاریجانی هم اجازه نمی‌داد کسی به رییس‌جمهوری اهانت کند، انتظار می‌رود آقای قالیباف هم مانع از توهین نمایندگان به رییس‌جمهوری شود و هم خودش از این کلمات استفاده نکند. اگر رییس مجلس خودش سردمدار افراطیون مجلس شود، چگونه می‌تواند جلوی تندروها را بگیرد؟
اگر رییس مجلس با این ادبیات تخریبی درباره رییس‌جمهوری صحبت کند، هم شأن مجلس را پایین می‌آورد، هم شأن نمایندگی و ریاست مجلس را و هم اینکه دو اتهام در حافظه مردم به جا می‌گذارد که او به دنبال انتقام‌گیری از باخت ۹۶ و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی ۱۴۰۰ آن هم از تریبون مجلس به نفع خودش است.
تعبیر «مدیریت ضعیف و بی‌عرضگی در تصمیم‌گیری» در قبال رییس‌جمهوری ادبیات سخیفی است که نباید دیگر تکرار شود. رییس مجلس به جای تعریف و تمجید از نوع مدیریت خود می‌تواند گزارش کار مجلس یازدهم را در این مدتی که از آن می‌گذرد، به مردم ارائه دهد و بگوید از خرداد سال گذشته تاکنون که برج ۱۰ هستیم و دیگر تجربه کافی هم به دست آورده‌اند، این مجلس برای حل مشکلات مردم چه کاری انجام داده است.
کارنامه خودش را ارائه دهد و بگوید تا چه اندازه در مقام رفع مشکلات مردم عمل کرده و تا چه میزان به دنبال محدود کردن مردم بوده است. اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد اکثریت نمایندگان به دنبال محروم کردن نخبگان برای حضور در انتخابات و محدود کردن انتخاب مردم هستند. این قانون اصلاح انتخابات اقدامی برای تسهیل ورود برخی افراد مدنظر مجلسی‌ها به پاستور است و نفعی برای مردم ندارد.
مردم شعار زیاد شنیده‌اند و از وعده خسته شده‌اند، پس مجلس به جای این کارها باید گامی برای حل مشکلات مردم بردارد و به جای حمله به دولت و رییس‌جمهوری که چیزی جز انزجار در دل مردم ایجاد نمی‌کند و باعث دوری مردم از آنها می‌شود، قدمی عملی برای حل مشکلات مردم بردارد.
البته از آقای روحانی هم تقاضا می‌کنم تعاملش را با مجلس بیشتر کند و به فکر برون‌رفت از این وضعیت کشور باشد و مجلس هم به جای کشیدن شمشیر به روی رییس جمهوری، قدمی عملی برای رفع مشکلات مردم و تحقق وعده‌های داده‌شده بردارد.
* فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب جمهوریت

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری