امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
منتجب نیا در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت :

ورود مستقیم ایران به جنگ غزه، سیاست غلطی است


جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی عصر روز جمعه (پنجم آبان ماه) با شرکت اکثریت اعضا به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
کد خبر: 1700
زمان انتشار: 9 آبان 1402 - 15:05 بعد از ظهر
رسول منتجب نیا

به گزارش روابط عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی، آیت الله رسول منتجب نیا، دبیرکل این حزب، در ابتدا با اشاره به مسأله جنگ بین اسرائیل و فلسطین یا غزه که منجر به انجام بزرگترین جنایات جنگی از سوی صهیونیست ها با کمک و حمایت تسلیحاتی امریکا شده است، اظهار داشت: متاسفانه دست هایی در داخل و قدرت هایی درمنطقه و در سطح بین الملل می خواهند ایران را درگیر این جنگ خانمانسوز کنند خیلی افراد معتقدند روسیه نیز در این جنگ مداخله مستقیم یا غیر مستقیم دارد  و برخی کشورهای دیگر و گروهایی که  که کارشان اتش افروزی است و زندگی آنها در جنگ و مقابله و مبارزه  است آنها هم دارند چنین کارهایی انجام می دهند و بی توجهی مسئولان به این امر می تواند فاجعه ای بزرگ به بارآورد.  برخی سخنان وزیر امور خارجه مسؤلیت ها را مستقیم و غیر مستقیم بر عهده ایران می گذارد و ایران را درگیر جنگ و مبارزه می کند به عقیده من  این سیاست بسیار غلطی است و این سیاستی است که به هیچ وجه به نفع  کشور و منافع ملی ما نیست، از آن طرف مگر آقای امیرعبداللهیان از مردم نظرخواهی کرده است؟ مردم در این تصمیم در چه جایگاهی هستند؟ آیا از مردم و از نخبگان مردم نظر خواسته اند که در این میان چگونه عمل کند و به عنوان بلندگوی یکی از طرفهای جنگ وارد نشود؟

این فعال سیاسی افزود: بله کشور ما همیشه مدافع مظلوم بوده است و همواره به مظلومین کمک کرده ایم، ولی کمک کردن به مظلوم غیر از وارد شدن به جنگ و پذیرفتن مسؤلیت نبرد است. در قبال جنگ روسیه و اوکراین، بارها تذکر دادیم که سیاست جمهوری اسلامی،  سیاست غلطی است و همه دنیا می دانند که  ایران در نبرد بین روس و اوکراین بی طرف نبوده است.

منتجب نیا ادامه داد:در مورد جنگ غزه به طور مستقیم تهدید می کند و هشدار می دهد ، بنده در جمع دوستان حزبی خود تذکر و هشدار می دهم که این تدبیر و این سیاست گذاری به هیچ وجه به مصلحت  ملت و کشور ما نیست. اگر خدای ناخواسته ایران وارد جنگ شود، معلوم نیست چند درصد از مردم از مسؤلین حمایت کنند. نباید چنین شرایطی با جنگ هشت ساله تحمیلی مقایسه شود. در زمان جنگ تحمیلی سرزمین و کشور ما را گرفتند و ملت ما انگیزه داشتند  و می خواستند میهن  خود را نجات بدهند. الان در حد این که یک ملت مظلومی مورد ستم قرار گرفته است ما همیشه حمایت کرده ایم اما در این نبرد بسیار سنگین ما به شکل مستقیم وارد جنگ شویم، این کار اشتباهی است و برخلاف نظر اکثریت مردم است. بارها شخص بنده در این مدت  هشدار داده ام که دست از این سیاست بکشند. من هشدار داده ام که کاری نکنیم که کشور را وارد جنگ کنیم و بهانه  بدست دشمن ندهیم.

وی خاطرنشان ساخت: آنها مرتب ما را تهدید می کنند و رسما تهدید کرده اند، البته  نمی گوییم از تهدید بترسیم اما نباید بهانه ای به دست انها بدهیم که ما را رسما طرف جنگ خود بدانند.ما الان وضعیت بسیار خطرناکی داریم با بی تدبیری دیپلماتهای ما، دیپلماسی ما الآن دیپلماسی مبتنی بر منافع ملی نیست بلکه مبتنی بر یک سری اندیشه هایی که ابدا با مصالح کشور و منافع ملی تطابق ندارد. لذا من تقاضا می کنم از  وزیر خارجه، از دیپلمات ها که تجدید نظر کنند، از مسؤلین کشور حتی از شورای امنیت ملی که حاضر نشوند که این کشورباردیگر وارد جنگ بشود.

دبیرکل حزب جمهوریت همچنین پیرامون حوادث تلخی که در کشور به وجود آمده و ادامه هم پیدا می کند، گفت: بارها گفته ایم و در بیانیه هم تذکر داد ایم، مساله قتل داریوش مهرجویی و همسرش که برای مردم هنوز روشن نشده قضیه چیست، درست است که مطبوعات و رسانه ها ممنوع می شوند که این مسایل را مطرح کننداما بیایید توضیح دهید و روشنگری کنید تا مثل بعضی از قضایای دیگر مبهم نماند.قضیه بعدی دختری است که دچار مرگ مغزی شده  (و فوت شد) این ها مسایلی است که بر ابهامات وشبهات ملت می افزاید . این مسایل مانند کبریتی بر انبار باروت می تواند باشد . مگر در حوادث سال گذشته یا حادثه بنزین در دولت گذشته چه اتفاقی افتاد که منجر به از دست رفتن جان بسیاری از هموطنانمان شد و خون انان ریخته شد و کشور مدتی درکیر بود. عبرت بگیریم و نکنیم کارهایی را که آرامش ملت و وحدت ملت را بر هم بزند.

وی بلاتکلیف ماندن برجامی که در دولت روحانی داشت به انجام می رسید را تنها منتظر یک امضا معرفی کرد و گفت:  آن قدر امروز و فردا کردیم، اول که برجام را آتش زدیم، بعد هم گفتند مذاکره حرام است، اما بعد گفتند حلال است، حالا که حلال شده در بلاتکلیفی و سردرگمی است و در واقع پی گیری جدی نسبت به این قضیه ندارند و کارهای دیگر را دارند پی گیری می کنند. حرکتها و اظهارات حتی طرف های مذاکره که منجر به صدوربیانیه اتحادیه اروپا شد. احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی کشور شد و در واقع این را نمی توان چیزی غیر از فرصت سوزیقلمداد کرد. الان که دیگر برجام حرام نشده و حلال است و واجب شده  است و مذاکره واجب است، بروید دنبال کنید. چهار نفر آنسان با عرضه و باوجود بروند وارد شوند قضیه را تمام کنند و نگذارند این قضیه، استخوان لای زخم بماند و خدای ناخواسته  باز مسایل دیگری برای کشور به بار آورد. من فکر می کنم اگر دولت امریکا عوض شود و کسی مثل ترامپ روی کاربیاید چه بسا حوادث تلخ تری به وجود بیاید و برجام را به یک فاجعه ای تبدیل کند.

منتجب نیا در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت امور اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم را وخیم توصیف کرد و افزود:  روز به روز به مدرم زیر خط فقر افزوده می شود و اکثریت مردم در اثر گرانی و تورم  سرسام آور در عسرت و سختی زندگی می کنند.  کمتر روزی است که از دوستان در رابطه با گرانی و افزایش اجاره  مسکن نشنوم و فریاد نزنند، بعضی از اساتید دانشگاه در این یکی دو هفته با من صحبت می کردند و می گفتند نمی دانند چه کنند، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی است و حقوق اش هم بد نیست، اما نمی تواند از پس این زندگی براید. وقتی سازمان فاپو گزارش می دهد که سبد خرید  مردم ایران از کره شمالی هم محدودتر است. کار ما به اینجا رسیده  مملکت غنی و سرمایه دار دیری نمی گذرد که گوشت و مرغ از سبد مردم حذف شود  و تازه می خواهید با این وضعیت جنگ هم بکنید با شکم گرسنه و خانه اجاره ای، وارد جنگ هم بشوند مثل جنگی که با صدام داشتیم!

او ادامه داد: صحبت ها و گزارش هایی که آقای دکتر فرشاد مؤمنی داشتند و وخامت اوضاع را به گونه ای بیان می کند که به فلاکت اقتصادی رسیده ایم و می گوید فقر ظرف این مدت در کشور به دو برابر رسیده  است.و از آن طرف دولت محترم ادعا می کند که همه شاخص ها افزایش پیدا کرده اند. نمی دانیم گویا اینها دارند خواب می بینند. اگر رشد اقتصادی این است که شما می بینید و مردم روز به روز ، بیچاره تر می شوند، ما این رشد اقتصادی را نمی خواهیم، بگذارید همان وضعیت عادی خود را داشته باشند. چرا خلاف واقعی می گوییم که در آن سمت بالا که مردم علنا بگویند دروغ است. وخامت اوضاع به فلاکت اقتصادی رسیده و اگر راه حلی پیدا نکنند به حد انفجار خواهد رسید.نگذاریم حادثه ای اتفاق بیفتد بعد بگذاریم گردن امریکا و ماهواره ها. چه اشکالی دارد به سازمان های اقتصادی بین المللی وارد شویم؟ برجام را که پذیرفتیم، بقیه معاهدات بین المللی را هم بپذیریم بگذاریم تحول در اقتصاد به وجود آوریم، فقط حرف نزنیم.

منتجب نیا افزود: من کمتر موفق می شوم اخبار را ببینم چون چیزی ندارد و خیلی از آن هم غیرواقعی است اما می بینم مسؤلین دولت و بزرگان دولت فقط دستور می دهند؛ باید فلان بشود باید فلان بکنیم. خوب شما باید عمل کنید انگار مردم باید عمل کنند و انها فقط نگاه کنند! باید چنین بشود باید چنان بشود! شما باید عمل کنید که متاسفانه نمی کنید. مسأله مسکن را شما ببینید چه کردند. قولی که در تبلیغات انتخاباتی دادند برای رأی آوردن و نهضت مسکن یک میلیونی، یک میلیون مسکن را به چه کسانی دادند؟ یک میلیون مسکن کجا رفت؟ وضعیت ملت فوق العاده وخیم است و به حد انفجار رسیده، من که  از این دولت به کلی مأیوس و  ناامید هستم. من دولت آقای رییسی را قادر به حل مشکلات نمی دانم. این دولت و این رییس جمهور و این کادر اقتصادی توان حل مشکلات را ندارند.

دبیرکل حزب جمهوریت در ادامه تصریح کرد: مسأله بعدی ادامه برخورد تضعیف کننده و بی محتواکننده دانشگاهها و سایر مراکز دانشگاهی، اخراج اساتید از دانشگاهها ، اساتید مجرب که سرمایه های علمی کشورهستند  و جذب افراد  بی سواد به جای اساتید که اینها باید بروند در حسینیه ها بخوانند. ولی به جای اساتید و پروفسورها رفته اند تا تدریس کنند. نکند این کارها را که رتبه علمی کشور بیش از این دارد رتبه علمی کشور را کاهش یدهد، نکنید این کارها را که بگویند در دوران مسؤلیت شما این کشور چند هزار ساله جایگاه علمی اش به اخرین رتبه ها رسیده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان ساخت: مساله بعد مسأله انتخابات مجلس و خبرگان است که در اسفندماه برگزار می شود و  مسأله بسیار مهمی است. انتخابات اگر سالم، خوب، قانونمند و عادلانه برگزار شود، هم می تواند  در کوتاه مدت منجر به افزایش اعتماد، اتحاد، رضایت و حمایت مردم شود و هم در سال های بعد و درازمدت با قوت و قدرت مجلس می تواند بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور حل شود. بسیاری از طرح ها و اجراییات دولت توسط مجلس مصوب می شود و این مجلس است که در رأس امور باید باشد. اگر مجلس ضعیف باشد، باعث ضعف دولت و زیر مجموعه دولت می شود. اگر به شکل دیگر و مشابه مجالسی که تا اینجا و در این چند سال شاهد بوده ایم، باشد، می تواند منشا اختلافات، کشمکش ها و تنش ها، بی اعتمادی و  نارضایتی عمومی شود. انتخاباتی که باید مردم را به شور و شعف و شوق برساند و امیدوار کند نباید منشا اختلاف و نارضایتی و بیشتر شدن شکاف های اجتماعی شود. اگرچه با بدعت پیش ثبت نام راه بر روی بسیاری از نخبگان بسته شد و عملا بسیاری از چهره های شاخص اصلاح طلب و مستقل وارد عرصه ثبت نام نشدند چون متوجه شدند این کار یک فریب است و می خواهند نیروهای خودشان را وارد انتخابات کنند، ، ولکن نسبت به همان تعداد محدودی که ثبت نام کرده اند، مسؤلان و بخصوص مجریان در معرض امتحان بزرگی که قرار گرفته اند، سرافراز بیرون  بیایند. خدا کند آن مدعیان عدالت گستری و مبارزه با ظلم و بی عدالتی، از این امتحان سرافراز خارج شوند و فقط برای  اقتدار این ملت تلاش کنند. امیدواریم چنین حالتی به وجود بیاید.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *