امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
منتجب نیا در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت مطرح کرد:

دستانمان را بسته اند و می گویند وارد صحنه انتخابات شوید / ما به این نتیجه نرسیده ایم که روزنه ای بوجود آمده است


دبیرکل حزب جمهوریت گفت: رهبری هم فرموده اند رقابت باشد و جریان های سیاسی حضور فعال داشته باشند، منتها میدانی که بوجود آورده اند فقط یک حریف دارد و حریف دیگری وجود ندارد. این موضع ما است. حال دوستان اصلاح طلب دیگر هر چه می خواهند انجام بدهند، لیستی تهیه کنند یا جمعیتی به این نتیجه رسیده اند که روزنه گشایی بکنند و …، اما ما به این نتیجه نرسیده ایم که روزنه ای بوجود آمده است. شاید آنها روزنه ای را دیده اند که ما ندیده ایم. ما نمی توانیم نیروهای مردمی را وارد مجلس کنیم و این پیروزی بدست بیاید.
کد خبر: 1873
زمان انتشار: 30 بهمن 1402 - 15:36 بعد از ظهر

آیت الله رسول منتجب نیا، دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی، در جلسه شورای مرکزی این حزب که روز جمعه (27 بهمن ماه) به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، مشارکت بالا در انتخابات را نیازمند حضور تمامی جریانات سیاسی دانست و اظهار داشت: تمام شواهد و قرائن و نظرسنجی ها نشان می دهد که درصد مشارکت بسیار پایین است. خیلی ها را مجبور کرده اند که باید شرکت کنید و اگر شرکت نکنید، مجموعه تان با مشکل مواجه می شود. الآن وضعیت خوبی نیست، متاسفانه برخی حرکات و اظهار نظرهای مجریان انتخابات و رسانه ها و رادیو تلویزیون نشان می دهد که برخلاف آن عمل می شود. در مورد انتخابات، مواضعمان را مطرح کرده ایم. ما اهل تحریم نبوده ونیستیم. از اول تصمیم داشتیم حضور فعال داشته باشیم و وارد رقابت سیاسی شویم و دوستان زیادی هم ثبت نام کردند، ولی متأسفانه مجریان و ناظران تقریباً همه کاندیداهای ما را رد صلاحیت کرده اند و یکی دو نفر باقی مانده اند که آنها هم می گویند شرایطی برای ما بوجود آورده اند که باید انصراف بدهیم. پس در نتیجه ما کاندیدایی نداریم که بخواهیم وارد صحنه بشویم و این هم با صداقت ما نمی سازد که وارد صحنه شویم و از کاندیداهای دیگری حمایت کنیم. این به معنای تحریم نیست، چون آقایان نگذاشته اند و دست ما را بسته اند و حالا می گویند بیایید وارد صحنه شوید. مقام رهبری هم فرموده اند رقابت باشد و جریان های سیاسی حضور فعال داشته باشند، منتها میدانی که بوجود آورده اند فقط یک حریف دارد و حریف دیگری وجود ندارد. این موضع ما است. حال دوستان اصلاح طلب دیگر هر چه می خواهند انجام بدهند، لیستی تهیه کنند یا جمعیتی به این نتیجه رسیده اند که روزنه گشایی بکنند و …، اما ما به این نتیجه نرسیده ایم که روزنه ای بوجود آمده است. شاید آنها روزنه ای را دیده اند که ما ندیده ایم. ما نمی توانیم نیروهای مردمی را وارد مجلس کنیم و این پیروزی بدست بیاید. در این هیاهوهای داخلی و منطقه ای چند موضوع در تحلیل مسئولان شاید تعمداً مورد غفلت قرار گرفته؛ اول مسأله برجام است که به کجا کشیده شده و آیا موفق شدید یا نشدید که این مسأله تحت الشعاع حجاب داخلی و مسائل دیگر قرار گرفته است؟ مساله دوم برخوردهای نظامی ایران با انگلیس و پاکستان است که تازگی دارد و هر از گاهی شدت می گیرد، گاهی تهدیدهای جدی از ناحیه قدرتها مطرح می شود. اما این که مرتب و دم به دم با اجساد مطهر شهیدان و مستشاران کشورمان رو به رو می شویم، این چه قضیه ای است؟ آیا کشور وارد جنگ شده ولی اعلام نمی کنید؟

این فعال سیاسی ادامه داد: خطاب به بعضی از مسئولین عرض می کنم، شما چه طور در طول سال احزاب را فراموش می کنید حتی گاهی به آنها اعتراض می کنید، اما در روزهای خطر دستتان را به طرف احزاب بلند می کنید؟! این کار را همیشه ادامه بدهید. اگر احزاب پتانسیل و توانایی دارند در جامعه، همیشه با آنها ارتباط داشته باشید و احزاب را تقویت کنید. با چهره های سیاسی ارتباط داشته باشید، آن چهره هایی که به تلویزیون می آیند برای داغ کردن تنور انتخابات، چه طور همیشه فراموش شده بودند و الآن به یادتان افتاده که این نخبگان و چهره ها در کشورمان وجود دارند؟!

وی با اشاره به فراگیر شدن بیماری ویروسی جدید و کاهلی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: از اوایل پاییز تا امروز یک بیماری و ویروس بسیار سخت به کشور وارد شده و به شدت هم گسترش پیدا کرده و بیشتر علامت های کرونا را هم دارد و شاید شدیدتر از کرونا. کمتر خانه ای است که بعضی افراد آن به این ویروس مبتلا نشده باشند، بخصوص اطفال. جدیداً یکی از اولیای این کودکان بیمار می گفتند دارویی که دکتر برای فرزندشان نوشته در هیچ جا نتوانسته اند تهیه کنند و تمام بیمارستانها و داروخانه ها مراجعه کردند و هیچ یک نداشته اند. این چه ویروسی است که به وجود آمده و دارد دامنگیر همه می شود؟ چرا وزارت بهداشت و درمان واقعیت را برای مردم توضیح نمی دهد؟ چرا ابا می کند؟ اگر یک بیماری جدیدی است، در تلویزیون بگویید و اطلاع رسانی کنید. شما رسانه های متعدد دارید، مردم را توجیه کنید، امکانات متعدد در اختیار متخصصین قرار دهید و نگذارید مردم تلف شوند. در این چند روز کودکان بسیاری را دیدم از دوستان و بستگان که مبتلا شده اند و هر چه خانواده ها تلاش می کنند، دارو پیدا نمی کنند. آقای وزیر بهداشت که مدام ادعا دارید که ما چنین و چنان کرده ایم، شما عاجزید از این که دارویی را برای این بیماری تهیه و عرضه کنید! یک بیماری که به وجود آمده و بلاشک ویروس جدیدی است و پزشکان مکرر گفته اند ویروس جدیدی است، از این قضیه فرار می کنید و به مردم اطلاع رسانی نمی کنید و مردم دارند مبتلا می شوند. این یکی از مسائلی است که باید به آن بپردازید و اگر بیماری جدیدی است باید به مردم بگویید همان طور که بیماری های تنفسی، سرطان، سکته قلبی و مغزی رواج زیادی پیدا کرده. دولت محترم مردمی چه برنامه ای برای این بیماری های مضمن و سخت دارد؟ فقط به تشریفات و تجملات نباید اکتفا کرد.

منتجب نیا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: نکته دیگر نزدیک شدن به ایام ماه رمضان و عید نوروز است که دولت به اصطلاح مردمی برای اقشار آسیب پذیر و خانواده های بی سرپرست چه تسهیلاتی ایجاد کرده است؟ شنیده ام وزارتخانه اعلام کرده ما میوه های مختلف را در سردخانه نگهداری کرده ایم تا در مواقع لازم با ده درصد تخفیف و ارزانتر از نرخ بازار ارائه کنیم(!) که خیلی لطف می کنند که ده درصد ارزانتر از نرخ بازار به مردم ارائه می دهند! ده درصد از قیمتی که متورم و متغیر است در آن زمان را می خواهند ارزانتر به مردم بدهند و مردم هم در صف بایستند برای این میوه ها! این بهترین راه حل شما است در آن ایام! آیا وارد کردن گوشت ها ی خارجی منجمد و برنج های نامرغوب خارجی که باعث ورشکستگی دامداران و برنج کاران شده است کافی نبود؟ این تنها راه حل ممکن شما برای این بازار آشفته است؟ مگر از تریبون مجلس گفته نشد که برنج های دو سال گذشته در انبارهای شما در حال فاسد شدن است؟ چرا محصولات را به قیمت از کشاورزان خریداری نمی کنید؟ چرا به قیمت ورشکستگی کشاورزان و دامدارها می خرید؟

وی افزود: به قوه قضاییه عرض می کنم که پرونده اختلاسگران به کجا رسید؟ چرا اعلام نمی کنید یا پرونده برخی از متهمان به جاسوسی که متأسفانه می گویند وابسته به برخی مسئولین هستند را بررسی نمی کنید؟ طرح مسأله می کنید، ذهن مردم را خراب می کنید، اما آن را پیگیری نمی کنید! چنین کارهایی از دولت بسیار بعید است و موجب پرسش ها و ابهامات بسیار برای مردم است. به دولت محترم عرض می کنم همه اقتصاددانان می گویند لایحه بودجه موجب کسری فراوان است. کسری هنگفتی است در سال ۱۴۰۳ و باصطلاح ناترازی لایحه بودجه که هم مورد تایید نمایندگان و هم دولت است. شما می خواهید در سال پیش رو این ناترازی را چه طور جبران کنید؟ با تولیدات داخلی معجزه کنید یا بر گرده مردم فشار مضاعف بگذارید؟ آنچه من اطلاع دارم می خواهید مالیاتها را افزایش بدهید یا نرخ خدمات دولتی را می خواهید افزایش بدهید؛ همان گونه که برخی از وزرا گفته اند؟ این مردم چه گناهی کرده اند که تاوان بی عرضگی شما را باید بدهند؟ خوب! عرضه پیدا کنید؛ با متخصصین، با اقتصاددانان مشاوره کنید، نگذارید ناترازی به وجود بیاید، نگذارید این کسری بودجه به وجود بیاید. وقتی ورشکست می شوید می روید سراغ مردم! این مردم چه گناهی کرده اند که باید از هر طرف تحت فشار قرار بگیرند؟ من از نمایندگانی که آخر دوران نمایندگی خود را می گذرانند، تقاضا می کنم اقدامی بکنید که نفرین و ناله مردم پشت سرتان نباشد. تا به حال که نتوانسته اید رضایت مردم را بدست بیاورید، حداقل این چند ماه باقی مانده کاری کنید مردم شما ر ا نفرین نکنند! اگر اقدامی نشود اکنون که برای آگاهان ملت و مجامع بین المللی و مردم و مسئولین ثابت شده است فشار و محدود سازی در همه زمینه ها اثر معکوس داشته و شکست خورده و اکثریت معترضان را به عصیان و لجبازی و مخالفت با مسئولان و سیاست های نظام وا می دارد.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: در این ایام و روزهای فرخنده و ایام آخر سال، در کنار موافقت با آزادی تعداد زیادی از زندانیان سیاسی که در جای خود بسیار کار درستی است که ۵۰۰۰ زندانی آزاد شوند و هر کدام یک خانواده ای را خوشحال می کند. پنج پیشنهاد دارم و از مسئولین تقاضا می کنم آنها را در این ایام و در آستانه عید نوروز عملی کنند؛ اول این که کلیه زندانیان سیاسی بخصوص زندانیان سالهای ۸۸، ۹۸ و ۱۴۰۱ را آزاد کنید و در نتیجه هزاران خانواده خوشحال و راضی خواهند شد. دوم: سه تن محصوری که از چهره های محبوب و خدمتگذار کشور و ملت بوده اند را پس از بیش از ده سال حصر، به طور کلی رفع حصر کنید. سوم: موضوع فیلترینگ که هیچ نفع و بهره فرهنگی و سیاسی نداشته و تنها کیسه برخی واسطه ها را پر کرده و موجب ضررهای میلیاردی بر مردم شده است را پیش از اجرای طرح ماهواره ای قدرت های غربی بردارید و به جای آن توسط هنرمندان و اندیشمندان برنامه های سازنده و آموزنده برای جوانان از طریق صدا و سیما و تئاتر و … تولید کنید. چهارم: دولت و مجلس فشارها را از دوش مردم بردارند و طرح و برنامه ضربتی و انقلابی واقعی برای افزودن به سفره و سبد مردم و افزایش درآمدها و کاهش تورم با شجاعت و شهامت بیشتر به اجرا درآورند. طرح جامع و مؤثر برای تقویت کشاورزی و تولیدات کشاورزان و گسترش دامداری داشته باشند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با انتقاد از وزارت خارجه دولت سیزدهم، گفت: مسئولین محترم! شما کم و بیش صحبت های مسئولین آمریکایی و کشورها و قدرت های شرقی و غربی را شنیده اید؛ تحلیلی به من رسیده که از شما می خواهم آن را مورد بررسی قرار دهید. گفته شده در آمریکا دموکرات ها و جمهوری خواهان، هر دو اتفاق نظر دارند که قبل از انتخابات در آمریکا باید جنگ با ایران را آغاز کنند و حمله ای به کشور وارد کنند. منتها دموکراتها به گونه ای ادعا می کنند که جنگ محدود و کوچکی را همان طور که در دوره ترامپ چنین کاری کردند و با ترور سردار سلیمانی خواستند جنگی علیه ایران راه بیندازند و ایران هم با پرتاب چند موشک به آن، خاتمه داد را مد نظر دارند، جمهوریخواهان حمله وسیعتر و طرح دیگری در نظر دارند. از طرفی مسأله تجزیه طلبی را که بیش از ده سال است روی آن کار کرده اند، این روزها جدی تر مطرح می کنند و در حاشیه کشور ما نیز نیروها را تشویق و آماده می کنند برای تجزیه کشور. در این شرایط که در معرض خطر جدی قرار گرفته ایم این صحبتهای تندی که برخی مسئولین دولتی و برخی مسئولین در نیروهای مسلح می کنند و فکر می کنند با گنده گویی و … این کشورها را تحریک کنیم، بدانند که هیچ نفعی ندارد. از مسئولین کشور می خواهم همان طور که تا به حال با هوشیاری از این خطر جلوگیری کرده اند و ایران به طور مستقیم وارد جنگ نشده، از این پس نیز چنین کنند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *