امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
منتجب نیا:

پروژه «مجلس یک دست و هماهنگ» در دستور کار برخی افراد است / اگر فضای جامعه مسدود باشد، اصلاح طلبان امکان مشارکت فعال در انتخابات ندارند


دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی معتقد است: اکثریت قوی رای‌دهندگان منتظر شرایطی هستند تا ببینند آیا اختیار انتخاب و گزینش را دارند و فضا مساعد است یا خیر.
کد خبر: 1722
زمان انتشار: 9 آذر 1402 - 14:27 بعد از ظهر

هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، مواضع و صف‌آرایی گروه‌ها مشخص‌تر می‌شوند، اما هنوز مشخص نیست دقیقا جریانات سیاسی چه برنامه‌ای برای اسفند 1402 دارند. از اصلاح طلبان که بحث ورود یا عدم ورودشان به انتخابات مبهم و گنگ باقی مانده، تا اصولگرایان که به نظر می رسد دست از لیست واحد شسته‌اند.

رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرفوری با ترسیم فضای حاکم بر جناح‌های سیاسی کشور اظهار کرد: در دوران انتخابات همیشه جامعه ایران را به دو گروه طرفداران جناح راست و چپ یا اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تقسیم‌ می‌کردند و هرکدام از این گروه‌های سیاسی درصدی از آرا را به خود اختصاص می‌دادند. جمع اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان روی هم رفته به ۴۰ درصد آرا هم نمی‌رسید و مابقی آرای صاحبان رای، آرای خاکستری است که نه در جرگه اصول‌گرایان می‌گنجند و نه اصلاح‌طلبان.

وی افزود: اکنون بحث آرای خاکستری جاری است و درصد قابل‌توجهی از آرا برای اصول‌گرایان و کمی از آرا، اصلاح‌طلبان را به خود جذب کرده‌ است‌.

منتجب‌نیا معتقد است اکنون اکثریت قوی رای‌دهندگان جزو کسانی هستند که منتظر شرایطی هستند تا ببینند آیا اختیار انتخاب و گزینش را دارند و فضا مساعد است یا خیر.

اصول‌گرایان به لیست واحد می‌رسند؟

به گفته این فعال سیاسی، اصول‌گرایان در یک‌ مورد با هم اشتراک دارند و آن هم حمایت نظام و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از آن‌ها است.

وی معتقد است به رغم اختلاف‌نظری که بین اصول‌گرایان حاکم است، آنان به لیست واحد خواهند رسید، چرا که اصول‌گرایان یک اشتراک بزرگ دارند و آن هم رقیبی تحت‌ عنوان جناح اصلاح‌طلب است؛ در نتیجه چنانچه جناح اصول‌گرا احساس خطر یا وظیفه کند، چه بسا اصول‌گرایان سنتی و نواصول‌گرایان و جبهه پایداری‌ به توافق یک لیست واحد می‌رسند یا از جایی به آنان دستور ارائه یک لیست واحد می‌رسد تا به اصلاح‌طلبان و جریان آراء خاکستری میدان ندهند.

جایگاه جریان اصول‌گرای سنتی در جامعه قوی‌تر است

منتجب‌نیا ضمن رد ادعای جریان پایداری مبنی بر وابستگی سبد رای اصول‌گرایان به آن‌ها اذعان کرد: جریان اصول‌گرایان سنتی جایگاهشان در جامعه قوی‌تر از پایداری و نواصول‌گرایان است زیرا رأی اصول‌گرایان در بین نیروی‌های متدین سنتی است و بین روشن‌فکران رأی‌شان بسیار ضعیفی دارند؛ علی‌رغم طرفداران اندکی که پایداری و  نواصول‌گرایان دارند تا کنون نتوانسته‌اند بین مردم جایگاهی که باید را به دست بیاورند و با اصول‌گرایان سنتی مقابله کنند.

وی ادامه داد: مردم هنوز ماهیت جبهه پایداری را نشناخته‌اند و‌ اگر بشناسند آرایشان به کل فرو می‌ریزد و رای آن‌ها اصلا قابل مقایسه با اصول‌گرایان سنتی نیست.

پروژه مجلسی یک دست و هماهنگ، در دستور کار آقایان است

منتجب نیا گفت: با پروژه‌ای که آقایان برای انتخابات، مهندسی و طراحی کردند، مجلس آینده مجلسی یک دست و هماهنگ است که هیچ نظر مخالفی در آن ابراز نمی‌شود و آقایان اصول‌گرا می‌توانند هر قانون‌ و سیاستی را در آن تصویب کرده و به اجرا دربیاورند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن اشاره به به انسداد ایجاد شده برای اصلاح‌طلبان از سوی نظام حکمرانی، از عدم ورود چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به میدان انتخابات یاد کرد و گفت: اصلاح‌طلبان شاخصی که در مجلس حرفی برای گفتن دارند، اصلا ثبت‌نام نکردند و همان اندک اصلاح‌طلبانی که در سطح کشور شهامت به خرج دادند و وارد صحنه شدند متاسفانه صلاحیت‌شان رد شد.

وی با اشاره به پزشکیان، مطهری و چند تن دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب که توسط هیئت اجرایی رد شده‌اند، افزود: برداشت ما این است که اگر هیئت نظارت از بین اصلاح‌طلبان کسانی را تایید کرد، به این معناست که آن افراد یا در جامعه رأی ندارند یا کسانی‌اند که هیچ‌گونه خطری برای آقایان نداشته و در مجلس حرفی برای گفتن ندارند‌.

اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نکردند اما…

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی بیان کرد: هیچ‌کدام از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب اعلام تحریم نکردند ولی رسما گفتند اگر ما کاندیدا نداشته باشیم و فضای جامعه مسدود باشد، نمی‌توانیم لیست بدهیم و حضور فعال داشته باشیم‌. اصلاح‌طلبان فضا را مساعد ندیده و وارد صحنه نشدند اما انتخابات را تحریم هم نکردند؛ به جز یکی دو نفر که بصورت شخصی نظرشان را در خصوص تحریم انتخابات ابراز کردند‌.

تقابل کنونی دولت و مجلس، انتخاباتی است

در پایان، منتجب‌نیا در خصوص تقابل مجلس و دولت در ماه‌های اخیر و وزرای در معرض استیضاح گفت: از قدیم چنین رویکردی بوده که بیشتر حرکات و اظهارات نمایندگان در سال آخر مجلس جنبه تبلیغات انتخاباتی پیدا می‌کند و بحث استیضاح‌ نیز چنین است. در آستانه انتخابات مجلس بسیاری از نمایندگان تاییدصلاحیت شدند و می‌خواهند رأی بیاورند، برای همین در تلاشند که خود را از ضعف‌ها و ناکارامدی‌های دولت مبرا کنند زیرا نمایندگان می‌دانند مردم به شدت از دولت عصبانی و ناراحت هستند و در برابر هر کسی که همکار و همراه دولت باشد، جبهه می‌گیرند.

وی تصریح کرد: قریب به چهار سال از مجلس و دو سال و اندی از این دولت می‌گذرد، چطور نمایندگان تا به حال جرأت و جسارت استیضاح وزیران و نقد دولت را نداشتند و حال در ماه‌های آخر لیست استیضاح تهیه می‌کنند و در برابر دولت قرار می‌گیرند؟ این دولت همان دولتی است که به آن رأی داده و از آن حمایت کردند؛ مردم نیز دست نمایندگان را به خوبی خوانده‌اند و می دانند اقدامات آنان از طریق تریبون مجلس تحت عنوان تذکر و استیضاح جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد و نه دلسوزی برای مردم.

منتجب نیا گفت: اگر اکنون نمایندگان از دولت حمایت کنند، رأی‌شان را در بین مردم و طرفدارانشان از دست خواهند داد و لذا این روز‌ها هر اظهارنظری که در مجلس صورت می‌گیرد، اگر نگوییم ۱۰۰درصد، ۹۹ درصد جنبه انتخاباتی دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *