امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
یادداشت/

مبارک قاضی شاعر پرآوازه بلوچستان آسمانی شد


* امیرکلمتی - روزنامه نگار،مدرس سینما و زبان بلوچی
کد خبر: 1667
زمان انتشار: 29 شهریور 1402 - 09:32 قبل از ظهر

ٹاپی مبارک قاضی از شاعران پرآوازه و آزادیخواه بلوچستان در سن ۶۷سالگی روحش آسمانی شد. قاضی از شاعرانی بود که دارای مدارج عالی علمی دانشگاهی بود. قاضی مبارک با جنبش آزادیخواهی دانش آموزان بلوچستان شناخته میشود.

قاضی سال ها با زبان شعر، مردم را به آگاهی سوق داده بود و مخالف نظام سرداریسم بوده و بیش از نیم قرن با شعر و شاعری در میان مردم زیست و بیشتر شعرهایش را برای آگاهی و بیداری قوم بلوچ سرود، تا با علم و آگاهی از عقب افتادگی خود را رهایی بخشند. خوانندگان بلوچ با صدای دلنشین خود شعرهایش را در قالب موسیقی و دکلمه به گوش مردم بلوچ رسانده اند. نورخان بیزنجو با شعرهای مبارک،موسیقی جدیدی در بلوچستان شکل داد. قاضی مبارک با شعرهای خود نامش را در صف شاعرانی همچون؛ملافاضل،بشیربیدار،جی آرملا،ملامحمدثوبانزهی( کلمتی)، کریم دشتی و عطاشاد ماندگار کرد.

مردم بلوچستان پس از در گذشت عطاشاد به مبارک قاضی، اَبّاقاضی(پدرقاضی) لقب دادند. شاعران بزرگی نظیر؛منیرمومن،میرعمر میر(کلمتی)زبیرمختار، اکرم صاحب خان و نورخان بیزنجو از شاگردان مبارک قاضی بوده اند. مبارک دارای دو فرزند،که یکی دختر و دیگری پسر، که کمبر نام داشت. پسرش کمبر در سال دوهزار و چهارده به شهادت رسیدند. قاضی پس از شهادت پسرش کمبر دچار ضعف روحی و جسمانی شدند.هر سال برای مداوا به شهر کراچی میرفتند. مبارک قاضی از طایفه کلمتی و ملازهی های شهرِبندری پَسِّنی بودند. وی ۱۶ سپتامبر مطابق با بیست و پنج شهریورماه 1402،صبحِ روزشنبه در منزل بالوعالم در سنگانی سَر تربت،زادگاه مرحوم عطاشاد دار فانی را وداع گفتند. روحش شاد و یادش گرامی!

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *