امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
منتجب نیا در جلسه دفتر سیاسی حزب جمهوریت مطرح کرد:

«انتخابات تناسبی» بدون پذیرش «نظام حزبی» به منزله حذف مردم است


جلسه دفتر سیاسی حزب جمهوریت ایران اسلامی در تاریخ 1402/۴/۱۱ با حضور دبیرکل این حزب تشکیل شد.
کد خبر: 1557
زمان انتشار: 15 تیر 1402 - 10:34 قبل از ظهر

به گزارش روابط عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی، جلسه دفتر سیاسی این حزب روز یکشنبه با حضور آیت الله رسول منتجب نیا به صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه مباحثی از جمله دلایل و مستندات مخدوش شدن و به خطر افتادن رکن جمهوریت نظام، سرنوشت نظام و کشور در صورت حذف تدریجی جمهوریت، پیشنهادات اصولی و راه حل های عملی برای حفظ و تقویت جمهوریت نظام، نقش انتخابات در حفظ آن، شرایط برگزاری انتخابات سالم، باشکوه، رقابتی و حافظ جمهوریت نظام ضمن مقایسه آماری شرکت مردم در انتخابات در ایران ( انتخابات سال ۱۴۰۰ ) و برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و عراق و پیش بینی درصد حضور مردم ایران پای صندوق های رأی در سال جاری به استناد نظر سنجی ها مورد بحث قرار گرفت. همچنین اعضای دفتر در رابطه با راه حل اعتماد سازی در مردم و شرکت فعال و پرشور آنان در انتخابات و ارزیابی طرح تناسبی شدن انتخابات طبق مصوبه مجلس به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بررسی وجاهت قانونی اظهار نظر و تشویق به اقدام عملی توسط برخی نیروهای انتظامی (از جمله فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران) مبنی بر برخورد فیزیکی با هنجار شکنان و استفاده از لفظ «شکستن گردن» آن ها و بر عهده گرفتن مسئولیت این عمل، علیرغم ضابط بودن این نیروها و نه قانون گذار بودن ایشان نیز در این نشست مورد گفت‌وگو و انتقاد جدی قرار گرفت. همچنین اعضای جلسه با بیان نظراتی نزدیک به یکدیگر، ضمن یادآوری معنای جمهوریت که عبارت از مردم سالاری، ارباب بودن مردم و خدمتگزار بودن مسئولین در برابر آن ها و نهایتاً نقش مردم در تعیین سرنوشت خود است، بر خدشه دار شدن رکن جمهوریت نظام؛ همانگونه که معتقدند اسلام ناب نیز به دست برخی مبلغین ناآگاه به مضامین عمیق اسلام، مخدوش شده‌است، تأکید نمودند.

در بخش دیگر این جلسه، آیت الله منتجب نیا ضمن تأیید نظرات اعضا مبنی بر لزوم حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان که منجر به حذف گسترده نوابغ و دلسوزان کشور گردیده است، برداشتن گام های مؤثر برای بازگشت به جمهوریت نظام جهت جلب نظر مردم برای حضور دوباره بر سر صندوق های رأی را بسیار حائز اهمیت دانست.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی همچنین ضمن اشاره به صحبت‌های محمدرضا باهنر مبنی بر این که اصلاح طلبان باید به صندوق های رای باز گردند، اظهار داشت : چنین سخنانی از ایشان شایسته نبود؛ اگر دلسوز هستند به جای تهدید اصلاح طلبان، شورای نگهبان را نصیحت کنند. اگر فضا مساعد باشد، ما در بسیاری از حوزه ها کاندیدا داریم. اما اگر نیرو های ما را رد صلاحیت کنند، کاندیدا نخواهیم داشت و در آن صورت اگر کسی خواست پای صندوق برود، می رود و اگر نخواست نمی رود.

وی در خصوص انتخابات تناسبی نیز تصریح کرد: چنین انتخاباتی زمانی مناسب خواهد بود که نظام حزبی در کشور پذیرفته شده باشد. در شرایط کنونی که متأسفانه احزاب معدودی از سوی حاکمیت تأیید شده اند، با تناسبی شدن انتخابات در نهایت همین چند نماینده اصلاح طلب نیز از مجلس حذف شده و با روی کار آمدن نظام پارلمانی، قدم در راه انتصابی شدن ریاست جمهوری برداشته خواهد شد. زیرا بدون اصلاح قانون اساسی و پذیرش نظام حزبی، تناسبی شدن انتخابات یعنی حذف کامل مردم از صحنه تصمیم گیری.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *