امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشارکت سیاسی مردم؛ اصلی‌ ترین دستاورد انقلاب اسلامی


کد خبر: 722
زمان انتشار: 25 بهمن 1399 - 11:38 قبل از ظهر

«مرتضی نوروز پور» عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت و فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: اهمیت یافتن صندوق رای و مشارکت سیاسی مردم که در رژیم پهلوی به صورت فرمایشی درآمده بود؛ از اصلی ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

مشارکت سیاسی مردم در تعیین سرنوشت خود از جمله اهداف انقلاب اسلامی بود که با هدایت و تاکیدات رهبران انقلاب، تبدیل به دستاوردهای این انقلاب مردمی شد. از همین ‌رو به طور میانگین هر ساله یک انتخابات  با مشارکت گسترده مردم و حضور سلایق مختلف فکری و سیاسی در کشور برگزار می شود. این مشارکت و در راس امور بودن در حالی است که در رژیم پهلوی اصولا مشارکت سیاسی مردم به رسیمت شناخته نشده بود و حضور اندک مردم هم به عنوان زینت المجالس و برای خالی نبودن عریضه بود. مردم در هیچ اتفاق سیاسی و تصمیم‌گیری کلان کشور نقشی نداشتند و اصولا رژیم طاغوت سعی می‌کرد با به کارگیری ابزارهای مختلف مردم را از عرصه سیاست کنار بگذارد. همین امر هم باعث شده برخی تحلیل‌گران و نظریه پردازان انقلاب‌ها، تلاش برای مشارکت سیاسی را از جمله عوامل اصلی وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بدانند.
ایرنا در گفتگو با «مرتضی نوروز پور» عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت و فعال سیاسی اصلاح طلب، مساله مشارکت سیاسی مردم در دوران بعد از تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد واکاوی قرار داده است.

 

بی ارزش بودن صندوق رای در رژیم پهلوی 

 

نوروز پور در پاسخ به این پرسش که انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته چه دستاوردهایی در عرصه سیاسی داشته، گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مردم سالاری و توجه به نقش مردم در عرصه سیاست است. مردم سالاری در نظام پهلوی فراموش شده بود و صندوق رای در دوره پهلوی بیهوده شده بود. به نحوی که همه می‌دانستند انتخابات و رای گیری یک امر فرمالیته و فرمی است و از محتوا تهی است. در واقع شاه صندوق رای را حفظ کرده بود اما نتایج و دستاوردهایی که صندوق رای باید می‌داشت را از بین برده بود.

وی با بیان اینکه مشارکت سیاسی مردم و اهمیت صندوق رای بعد از انقلاب اسلامی احیا شد، ادامه داد: مساله مشارکت مردم یکی از اصلی‌ترین مباحث انقلاب اسلامی بود که توسط شخص امام خمینی(ره) پیگیری می‌شد.همین توجه هم باعث شد نظام جمهوری اسلامی در این زمینه کارنامه درخشانی از خود برجایی بگذارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب سپس به تشریح دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: توجه به روستاها و شهرهای کوچک در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بشدت افزایش پیدا کرد که همین امر باعث کاهش محرومیت‌ ها و تبعیض ‌ها شد. همچنین جلوی بسیاری از مهاجرت‌ها که به خاطر مسایل اقتصادی انجام می‌شد هم گرفته شد. این اقدامات به نوعی آغاز مسیر توسعه پایدار در کشور ما بود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به این نکته که مشارکت سیاسی مردم نیازمند بسترهای فرهنگی و اقتصادی است اقدامات نظام در محرومیت زدایی و افزایش سطح سواد باعث افزایش کمیت و کیفیت مشارکت سیاسی مردم هم شد. اما با وجود این دستاوردها در سال‌های اخیر برخی جریانات با تفکرات نادرست به دنبال تضعیف این دستاوردها هستند.

 

اساس انقلاب اسلامی بر مشارکت مردم استوار است

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به رواج برخی تفکرات در داخل کشور ؛ توضیح داد: ما هر چقدر از ابتدای انقلاب فاصله می‌گیریم میبینیم که یک سری جریانات به دنبال تضعیف اهداف انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن هستند. عده‌ای تصور می‌کنند که منبع قدرتی غیر از مردم می‌توان برای نظام جمهوری اسلامی تعریف کرد. در حالی که اساس انقلاب اسلامی بر حرکت و مشارکت مردم بود و مردم اصلی‌ترین منبع مشروعیت نظام هستند. همین پشتوانه هم باعث می‌شود نظام جمهوری اسلامی در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: اما تصوری در میان عده‌ای شکل گرفته که منابع قدرت دیگری برای خود می‌توانند فراهم کنند. هر چند این تفکرات با حمایت رهبر انقلاب از مشارکت سیاسی مردم و نقش آحاد مردم در عرصه سیاسی تا به امروز به جایی نرسیده اما همه دلسوزان کشور باید نسبت به گسترش این نوع نگاه‌ها و محدودیت مشارکت مردم حساس باشند. در هر زمینه‌ای پیشرفت داشته باشیم بدون مشارکت مردم و مشروعیت مردمی آن پیشرفت تبدیل به قدرت نخواهد شد.

 

ظرفیت بالای انقلاب اسلامی برای رشد احزاب 

 

نوروز پور سپس به یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی اشاره کرد و گفت: گسترش مشارکت سیاسی مردم باعث شده احزاب ما هم به نسبت رژیم پهلوی گسترش پیدا کرده و فعالیت احزاب هم به افزایش دانش سیاسی مردم کمک کرده است. در قانون اساسی هم به مساله  وجود احزاب و فعالیت سیاسی توجه شده است. اما احزاب در شان و جایگاه انقلاب اسلامی رشد نکرده اند که یک بخشی از این عدم رشد به خاطر فرهنگ سیاسی و ضعف آموزش و پرورش در زمینه جامعه پذیری و انتقال فرهنگ سیاسی به دانش اموزان است. چرا که برخی از این آموزش‌ها در بزرگسالی جواب نمی‌دهند و باید در سنین  پایین  انجام شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ظرفیت گسترده‌ای برای رشد احزاب دارد،خاطرنشان کرد: وقتی قانون اساسی و قوانین عادی احزاب را به رسمیت شناخته اند و رهبران انقلاب هم حامی مشارکت سیاسی هستند باید با رفع مشکلات ساختاری و فرهنگی احزاب کشور رشد پیدا کنند چرا که این امر منجر به رشد مدیریت و حکمرانی در کشور خواهد شد و این امر رضایت مردم را افزایش خواهد داد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری