امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت تدبیر و همدلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فصل بودجه ریزی_بخش دوم


کد خبر: 363
زمان انتشار: 30 آذر 1399 - 13:38 بعد از ظهر

آنچه مهم است اینکه نمایندگان باید چگونه عمل کنند و عدل کجای کارشان باشد .

برای پیشرفت، مهمترین عامل، رعایت قوانین طبیعت است یا عدل الهی.
یعنی دیدگاه برنده-برنده داشتن. یعنی همه به یکسان سهم ببرند و برنده-بازنده نیندیشند ، این تفکر نادرست که ما باید بیشتر گیرمان بیاید که یقینا باید دیگری کمتر به او برسد .
این دیدگاه و نگرش و عملکرد به آن ، عدالت است در میدان عمل! نه فقط گفتار .
جمع نمایندگان باید لحاظ کنند شرایط شهرها و استان‌های برخوردار و غیر برخوردار را و ظرف نابرخورداران را چرب تر بریزند .
مهمترین نیروی بازدارنده مجلس از دست رفتن اقتدار و جایگاه مجلس در قدرت اجرائی است که در واقع مردم هستند؛ زیرامجلس یعنی مردم و مردم صاحبان کشورند، اما به مرور جایگاه خود را و اقتدارش را از او سلب کرده اند وتصمیم گیرنده کلان و نهایی مجلس نیست.
این باید با همت تمام نمایندگان، نگاه غالب به مجلس و تصمیمات آن باشد مشروط به اینکه روسا و تراز اول های آن تحت کنترل و اختیار نیروی فرا قانونی نباشند واین مهمترین وظیفه مجلسیان است تا دست به دست هم دهند و با شهامت حق واقعی را باز پس گیرند؛ زیرابالاتر از قدرت مجلس که نمایندگان مردم هستند نباید در کشور قدرتی باشد .
همه باید تحت نظر مجلس عمل کنند و صاحب نظر نهایی در همه بخشها کمیسیون‌های تخصصی مجلس باشند که واقعا باید کارشناسان ذبده باشند یا مشاوران ذبده ای داشته باشند که خروجی تصمیمات مجلس علمی و میدانی و بر اساس تخصص باشد، نه سلیقه شخصی غیر کارشناسانه.
مهمترین اولویت‌های کشور باید تخصص و آموزش در همه ابعاد و حسنه سازی روابط بین المللی باشد .
تعیین اولویت‌ها باید توسط دانشمندان علوم توسعه و متخصصان علوم مدیریت استراتژیک و سیاسی باشد تا بیان و بنیان کشورداری را بدانند و اگر نمیدانند مطالعه زیاد کنند و دوستان آگاه در این علوم و دانش اقتصاد و صنعت و صنایع جدید جهان مدرن داشته باشند .
عزیزان مجلسیان باید آگاه باشند کشور داری و برنامه ریزی برای آن فقط با آگاهی از علوم تخصصی ممکن است نه هیچ علم و شخصیت دیگری!
و گر نه جز فرصت سوزی و از دست رفتن منابع کشور و تلاش بی ثمر باز دارنده و عقب ماندن از دنیای مدرن هیچ حاصل دیگری در عمل عاید نخواهد شد و ثروت کشور و استعدادهای انسانی آن به راحتی هدر خواهد رفت .
اقتصاد اگر با هر اشتباه استراتژیکی توسط هر مقام یا فردی از دست رفت جبران پذیر نیست و پول و درآمدهای بعدی فقط جای خودش را پر می‌کند!
جایگاه فعلی مثلا کره جنوبی و سنگاپور و کشورهای عربی را به نسبت چهل سال پیش مقایسه کنید و همچنین چه مقایسه تلخی است این قیاس با وضعیت فعلی ایران.
آیا کسی علت ها را آسیب شناسی کرده است ؟
می توان علت را عدم توجه به امور اصلی و از دست رفتن جایگاه اقتدار مجلس دانست.
حال به هر دلیل و توسط هر مقام یا شخصیتی باشد فرقی نمی‌کند و اشتباه، خسارت و عقب ماندگی به بار می آورد .
این قانون الاهی و طبیعت است . زمان و پول از دست رفته هم باز گشتنی نیست !
این تک به تک نمایندگانند که باید ایمان دینی و وجدانشان به نفع مردم درگیر باشد و در درجه اول فقط به فکر میهن مقدسمان ایران باشند و سپس به فکر وضعیت حوزه اتخابیه خود و نه قوم و قبیله و طایفه و فامیل یا خانواده خود و ترس از این و آن نهاد و آینده…!
حاکم شان در بهره برداری صحیح، حضرت خالق، وجدان و اصالت صالح شان باشد و در نهایت سخنوران و مطالبه گران حرفه ای باشند .
باید بتوانند با قدرت چانه زنی بالا و تحریک احساسات سایر نمایندگان ردیف بودجه اختصاص به منطقه مورد نظرشان دهند و اعتبار کسب کنند، بخصوص برای استان در مانده ای مانند سیستان و بلوچستان!
نمایندگان باید از خالق تعالی و وجدان خودشان هر بامداد و شامگاه مدد بگیرند که شرعا مدیون یکایک رای دهندگانشان نشوند که به امید بهبود اوضاعشان پای صندوق رای آمده اند!
آنان موظفند تمام بندهای مواد قانونی و تبصره های آن را دقیقا بخوانند تا وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند تا در پایان دوره با وجدانی آسوده در نزد خالق و مردم حضور یابند.
در پایان آنچه ارزش است برای هر نماینده، شهامت و دلاوری برای احقاق حق مردم است.
بنا به سخن ماکیاولی سیاست دان تاریخ فراموش نکنند که :
مرد باید چنان شیری باشد در لباس روباه ، تا می‌تواند با روبهی کار خود به پیش برد، آنگاه که نتوانست ، لباس روبهی بیفکند و چون شیر بغرد ، اما کار خود را به پیش برد!
شرکت در فراکسیونهای مختلف و مشارکت در رای گیری ها، کمک یکدیگر کردن و از این قبیل امور هستند که نماینده با مطالعه و درک شرایط باید خلاقیت کند ، ترفند ببافد و کارگشایی کند.

پرویز سارانی
عضو هیات اجرایی، رییس کمیته اقوام و مذاهب حزب جمهوریت ایران اسلامی

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری