امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

منتجب نیا: روحانیون با دخالت در همه امور از چشم مردم افتاده‌اند


بعد از اعتراضات سال گذشته نگاه خشمگین مردم نسبت به روحانیت، شرایط وخیم تری پیدا کرد. از عمامه پرانی تا زیر گرفتن روحانیون، فقط گوشه‌ای از این اتفاقات ناگوار در کشور است چرا که اغلب مردم جامعه، روحانیون و دخالت آن‌ها در شرایط را مهمترین عامل شرایط بحرانی کشور می‌دانند. اخیرا هم کیهان و برخی از رسانه‌ها در رسانه هایشان نوشتند که علاقه مردم به روحانیون بیشتر شده است.
کد خبر: 1520
زمان انتشار: 31 اردیبهشت 1402 - 08:33 قبل از ظهر

در این رابطه حجت السلام رسول منتجب نیا، فعال سیاسی و دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی به اصلاحات نیوز می‌گوید: بعد از پیروزی انقلاب، با توجه به امام خمینی و نزدیکان او، روحانیت وجهه و اعتبار بیشتری پیدا کردند و، چون وارد حکومت شدند، یک اعتبار حکومتی هم پیدا کردند. امام در اوایل انقلاب نظرشان این بود که روحانیت نباید وارد امور اجرایی شوند و صرفا امام جماعت یا قضاوت یا به ارشاد بپردازند. اما خودشان بعد از آن اعلام کردند که خلایی وجود دارد و نبود آقایان میتواند مشکلاتی ایجاد کند و اجازه دادند برخی از آقایان بتوانند ورود کنند و برخی از کار‌های اجرایی را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: البته بگویم که در همان زمان که دانشگاه‌ها متحول شد و انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها فعال شدند، برخی نظرشان این بود که یک روحانی از سمت امام در هر دانشگاهی حضور داشته باشد تا جوانان را ارشاد و راهنمایی کنند. آیت الله منتظری همچین نظری را داشتند و به من و آقای بیات دستور دادند که روحانیون فعال را انتخاب کنیم تا ایشان حکم نمایندگی به آن‌ها دهند. مدتی این کار را انجام دادیم و بعد متوجه شدیم که امام با این کار موافق نیستند و مرحوم آیت الله هاشمی هم گفتند کار خوبی نیست. امام هم موافق این نبودند که روحانیون حتی در دانشگاه حضور پیدا کنند.

منتجب نیا با بیان اینکه وقتی روحانیت وارد حکومت شدند، مردم فکر کردند که حکومت اساسش بر روحانیت است، گفت: به جز بخشی از روحانیون، در دیگر مراکز تخصصی روحانیون حضور ندارند. وقتی این زمینه فکری در جامعه ایجاد شد و برخی که چه بسا موافق حضور روحانیون در جامعه نبودند، جمله «حکومت آخوندی» را ترویج کردند. متاسفانه برخی از روحانیون وقتی وارد سمت‌های حکومتی شدند، شانیت و منزلت روحانیت خودشان را فراموش کردند و در قالب یک مسئول حکومتی که حتما باید در ماشین ضدگلوله باشد و محافظ داشته باشد و… قرار گرفتند.

وی ادامه داد: کمتر از یک درصد از روحانیون در پست‌های حکومتی هستند. ولی در جامعه جا افتاده است که همه روحانیون در حکومت هستند و وضعشان هم بسیار خوب است و برخی از روحانیون هم که رعایت نکردند، به این ذهنیت کمک کرد. چه کسی گفته روحانیون نماینده خدا و پیغمبر هستند؟ روحانیون کارشناس دینی هستند و طبیعی است که اگر همانند عوام باشند، احترام بیشتری هم خواهند داشت.

منتجب نیا با بیان اینکه در سال‌های اخیر نگاه افراطی به روحانیون وجود دارد، گفت: روحانیونی که در حکومت پست ندارند، درآمد معمولی آن‌ها از کارگران هم کمتر است. بسیاری از امام جمعه‌ها را می‌شناسم که زندگی سختی دارند. بسیاری از روحانیون نسبت به شرایط موجود انتقاد دارند، البته انتظار دارم علما و روحانیون با شجاعت بیشتر انتقاد کنند و جلوی سوء تدبیر مسئولین را بگیرند.

این فعال سیاسی، بااشاره به اینکه روحانیون در شرایط فعلی در دل مردم قرار ندارند، گفت: برخی از متدین به برخی از روحانیون علاقه دارند فقط روحانیون پاکدست و زندگی ساده دارند را مردم باید بشناسند و مردم باید روحانیون متملق و چاپلوس که همه مسائل را تحریف می‌کنند را از دیگران تشخیص دهند.

من واقعا به صداوسیما نقد دارم، با اینکه زیر نظر رهبری است، اما بی سوادترین روحانیون را به برنامه‌های این سازمان دعوت می‌کنند و بسیاری از آن‌ها متملق و چاپلوس هستند و به جای ارشاد، همش از مسئولین تعریف می‌کنند و اغلب آن‌ها در وضعیتی هستند که می‌خواهند رقیب را تخریب کنند. هم از لباسشان هم از صداوسیما و از شرایط سوء استفاده می‌کنند و عجیب است برخی از آن‌ها خطبه نماز جمعه را هم می‌خوانند، اما در خطبه‌ها هم دروغ می‌گویند هم احادیث جعل می‌کنند و هم تهمت می‌زنند و مردم را نسبت به روحانیون سالم و پاکدست هم زده می‌کنند.

منتجب نیا ادامه داد: اخیرا هم یکی از آقایان گفته حمله به روحانیون نتیجه حرام خواری است؛ مشخص نیست که بر چه اساسی این حرف را می‌زنند. این مردم حلال خور و از شما حلال خورتر و مسلمان‌تر هستند و اشتباهات این روحانیون را دیده اند دست به چنین کاری می‌زنند.

اقداماتی که این روز‌ها می‌بینیم به خاطر سو تدبیر ما روحانیون بوده است و نتوانسته ایم منزلت و جایگاه خودمان را در جامعه حفظ کنیم. چه معنی دارد روحانیون در همه امور دخالت می‌کنند و اظهار نظر دارند؟

منبع: اصلاحات نیوز

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *