امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

منتجب نیا: کاندیدای نیابتی در انتخابات 1400 اصلاحات را کاملاً ار بین می برد


کد خبر: 906
زمان انتشار: 28 اردیبهشت 1400 - 00:01 قبل از ظهر

رسول منتجب نیا گفته است که کاندیدای نیابتی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 جبهه اصلاحات را کاملاً از بین می برد.

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب جمهوریت، روزنامه آرمان ملی نوشت: چهره‌های اولیه و شاخص برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند و از هم اکنون تقریبا می‌توان حدس زد که چه آرایش و چینشی در جریانات سیاسی حاکم خواهد بود. اصولگرایان با محوریت آیت‌ا… رئیسی وارد صحنه خواهند شد و در کنار وی چند کاندیدای پوششی برای حضور در مناظرات خواهند آمد. در جناح مقابل به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان نیز بر روی اسحاق جهانگیری اجماع کنند و با محوریت او وارد میدان انتخابات شوند و یک یا دو چهره دیگر نیز وی را پوشش دهند. هر چند که نباید از گزینه‌ای مثل علی لاریجانی که به صورت مستقل و فارغ از حمایت جریان‌های سیاسی آمده به سادگی گذشت. آنچه مسلم است تایید صلاحیت‌ها تحلیل روشن‌تری از فضای حاکم بر انتخابات و مناظرات به دست خواهد داد. برای بررسی شرایط حاکم بر انتخابات پیش رو، کاندیدای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و آنچه در سپهر سیاست ایران می‌گذرد «آرمان ملی» با حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری و دبیر کل حزب جمهوریت به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

 

بــا مــشخص شدن چهره‌های حاضر در انتخابات پیش رو آرایش نیروها و فضای حاکم بر انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

من وجود رقابت سالم، دو قطبی و دو جبهه‌ای در تبلیغات انتخابات را امری مبارک، لازم و ضروری می‌دانم. اگر عملکرد درستی نباشد و صرفا یک جریان بخواهد در انتخابات شرکت کند که انتخابات نیست. به هر حال میدان جنگ دو طرف می‌خواهد و باید دو حریف وارد میدان شوند و رقابت کنند منتها باید میان این رقبا توازن و تعادل باشد. نمی‌شود کسی را با دست خالی در یک میدانی بفرستیم به رقابت با کسی که انواع تجهیزات را در دست دارد. در مناظره انتخاباتی هم باید توازن و تعادل حفظ شود. اکنون یک طرف قضیه کسانی هستند که همه امکانات در اختیارشان است و علاوه بر اطمینان و حمایتی که احساس می‌کنند و نگرانی ندارند، اما طرف دیگر با دست خالی است و امکانات لازم را ندارد و از طرفی نگران است که هر روز قوای مربوطه با او برخورد کنند یا دستگاه‌های نظارتی برایش مشکل ایجاد کنند. لذا این عدم توازن و تعادل وجود دارد.

در واقع یک رقابت کاملا نابرابر است ولی همین اندازه‌ای که هست و حداقلی که وجود دارد لازم است و اگر این هم نباشد انتخابات اصلا مفهوم و معنا پیدا نخواهد کرد. مهم این است که دو جبهه با قدرت وارد شوند. به هر حال کاندیداهای مقتدر باید به جای استفاده از امکانات مربوط به نظام از جبهه خودشان پشتوانه داشته باشند. معتقدم جناح اصولگرا در نهایت به یک کاندیدای جدی خواهد رسید. یعنی کاندیداهایی که اکنون مطرح هستند را به نحوی راضی و قانع می‌کنند که کناره‌گیری کنند یا اگر هم کناره‌گیری نکردند ضعیف عمل کنند تا اسم انتخابات آزاد مطرح شود و آنها نیز معترض نباشند. هر چند که اسم برخی کاندیداها سر زبان‌ها افتاده که باید همیشه کاندیداها شوند و شکل نامناسبی پیدا کرده و حتی لطیفه‌هایی در فضای مجازی در مورد آنها منتشر می‌کنند. من معتقدم جناح اصولگرا به صورت جدی به یک وحدت می‌رسد و روی آقای رئیسی متمرکز می‌شوند و ممکن است که برای خالی نبودن عریضه چند کاندیدا نیز در کنار وی حاضر شوند که به بستن فضای دموکراسی و فرمایشی عمل کردن متهم نشوند.

 

عـــملکردها و رویکردها در جریان اصلاحات را معطوف به انتخابات پیش رو چگونه می‌بینید؟

 

اصلاح‌طلبان در قالب نهاد اجماع ساز تلاش می‌کنند که به وحدت برسند و چهره‌های قابل توجهی هم در این جریان کاندیدا هستند. با این حال گروه‌ها و احزاب هر کدام تلاش می‌کنند که کاندیدا یا کاندیداهای خود را در آن نهاد جا انداخته و حمایت اصلاح‌طلبان را جلب کنند. من همیشه تاکید داشتم که اصلاح‌طلبان به وحدت برسند اما نه به وحدت نامبارک و وحدتی که به زیان مردم است. این وحدت در صورتی می‌تواند به سود مردم، اصلاحات و نظام باشد که فرد اصلح را انتخاب کنند. یعنی واقعا به دور از فشارها و برنامه‌هایی که گاهی ریخته می‌شود و عوامل دیگر عمل کنند. مثلا اگر 10 نفر اصلاح‌ طلب وجود دارد ببینند کدام یک صلاحیت بیشتری دارد و برای جامعه مفید‌تر است. این نباشد که هر یک از احزاب به طور حزبی عمل کنند و کاندیدای خود را مطرح کنند و به نهاد اجماع ساز برای تایید و معرفی وی فشار بیاورند. ولو اینکه طرف اصلح نباشد و در میان مردم نیز موقعیت نداشته باشد.

اکنون مردم ناراضی هستند و نارضایتی‌ آنها از سیاست‌‌های دولت است و باید توجه داشته باشیم که کاری نکنیم مردم بیشتر از اصلاح‌طلبان عصبانی شوند. باید افرادی انتخاب شوند که حرف جدید و طرح نویی داشته داشته باشد و جامعه ذهنیت منفی نسبت به آنها نداشته باشد. من تاکید می‌کنم که اصلاح‌طلبان سراغ کاندیداهای نیابتی نروند چرا که آبرو و حیثیت خود را برای همیشه از دست خواهند داد. مبادا به این جمع بندی برسند که چون تعداد قابل توجهی کاندیدای اصلاح‌طلب دارند آنها را کنار گذاشته و به سراغ گزینه دیگری بروند. این نهایت ضعف و ذلت اصلاح‌طلب‌هاست. ما دو دوره چوب حمایت از کاندیدای نیابتی را خوردیم و اکنون هم ضربه‌ای که اصلاح‌طلبان از جامعه می‌خورند به خاطر همین مساله است. تازه آقای روحانی فردی نبود که اصولگرای محکمی باشد و ادعای اصولگرایی هم نمی‌کند اینجور با ما برخورد کرد.

حال اگر کاندیدایی اصولگرا باشد و سابقه اصولگرایی و برخورد شدید و تند با اصلاح‌طلبان داشته باشد نباید تمام حیثیت و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبی را در سبد فردی بریزیم که نه تنها اصلاح‌طلب نیست بلکه اعتقادی هم به اصلاح‌طلبی ندارد. این واقعا خطر بزرگی است که در صورت رفتن به سمت آن قطعا و مسلما مردم و طرفداران اصلاح‌طلبان آن را نخواهند بخشید و تاریخ هم اصلاح‌طلبان را به جهت دست برداشتن از کاندیدای اصلاح‌طلب و رفتن به سمت کاندیدای غیر اصلاح‌طلب مذمت خواهد کرد. این آخرین هشداری است که من به دوستان می‌دهم. آنهایی که بر این طبل می‌کوبند که به سمت کاندیدای ائتلافی و نیابتی حرکت کنیم می‌خواهند مرگ و نابودی اصلاح‌طلبی را رقم بزنند و اصلاح‌طلبان را برای همیشه خار کنند. اصلاح‌طلبان باید کاندیدای اصلاح خود را داشته باشند و با صراحت و قدرت وارد صحنه شوند، اما کاندیدایی انتخاب کنند که ضمن سبقه اصلاح‌طلبی پاکدست‌ترین، سالم‌ترین، مفیدترین و قدرتمندترین فرد باشد.

 

تــحلیل شـما از کنـش سیاسی آقای جهانگیری در انتخابات پیش رو و احتمال رای آوری وی چگونه است؟

 

البته در این شرایط نباید به نقد پرداخت ولی باید به این اشاره کنم که قطعا و مسلما آنهایی که از دولت ناراضی هستند کسانی که با آقای روحانی بودند را جدا و تفکیک نمی‌کنند. کما اینکه امروز چوبی که اصلاح‌طلبان از مردم می‌خورند به دلیل حمایت از آقای روحانی است. مگر می‌شود کسی کارهای دولت را در اختیار داشته باشد و مردم نیز از دولت ناراضی باشند اما او آسیبی نبیند؟ حملات و هجمه‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد به همین دلیل است که مردم نمی‌توانند تفکیک کنند و جای تفکیک هم نیست. بالاخره سیاست مجموعه دولت یک امر مشخصی بوده و نه آقای جهانگیری بلکه دیگر آقایان نیز کاندیدا می‌شدند همین اوضاع بود. بالاخره اکثریت مردم ناراضی هستند ولی این نارضایتی ضربه می‌زند و دوستانی که تصمیم گیری می‌کنند باید به این مساله توجه داشته باشند که تعلقات جبهه‌ای و حزبی باعث نشود، شکست بخوریم.

حمید شجاعی

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری