امروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقش باد در مدیریت!


کد خبر: 491
زمان انتشار: 20 دی 1399 - 14:28 بعد از ظهر
شاید از این تیتری که برای این مطلب انتخاب کرده ام تعجب کنید، اما اگر این روزها خوب به اطراف خود نگاه کنید و رفتار برخی مدیران را زیر نظر بگیرید، شما هم با من در نگارش این تیتر، هم نظر شوید و به نقش مهم ” باد” در مدیریت پی ببرید.
قبل از اینکه به این فرضیه بپردازم، اجازه بدهید کمی پای خود را در کفش کارشناسان هواشناسی کنم و به اختصار، دو وسیله مرتبط با هواشناسی را برایتان معرفی کنم.
اولی “بادنما”ست. همان که در سمت راست تصویر می بینید. کارش این است که هر روز و هر ساعت، ” جهت باد” را به ما نشان می دهد. به محض اینکه جهت وزش باد عوض شود، او با چرخش خود، این خبر را به ما مخابره می کند. البته گاه این تغییر جهت، اندک است و گاه، باد درست بر خلاف جهتی می وزد که همین ده دقیقه پیش وزیدن گرفته بود.
در کنار باد نما، وسیله دیگری هم هست که سرعت وزش باد را نشان می دهد و آن ” باد سنج” است.
باد سنج در کنار باد نما به ما می گوید که باد، با چه سرعتی جهت خود را تغییر داده و وزیدن گرفته است.
خب! حالا شاید بپرسید: ” همه این روضه ها را خواندی تا به ما درس هواشناسی بدهی؟ این را که در کتاب علوم پنجم دبستان هم خوانده بودیم”.
البته به نظرم مرور برخی دانسته ها، حتی اگر در کتاب کلاس پنجم ابتدایی هم باشد، بد نیست و می تواند برای آدم درس آموز باشد خاصه که حالا میخواهم به ارتباط جادویی این دو وسیله به ظاهر ساده، با فرایند ارتقاء برخی مدیران در این کشور اشاره کنم.
یک مدیر زرنگ در سیستم موجود اداری ما، مدیریست که هم ” باد نما” داشته باشد و هم ” باد سنج”. هر روز صبح اول وقت، وقتی برای خدمت به مردم از خانه خارج می شود، اولین کاری که باید بکند این است که این دو وسیله جادویی را به کار بیاندازد تا هم جهت وزش باد در آن روز خاص و هم سرعت وزیدن آنرا ببیند و بداند چرا که این مهم نقش اثرگذاری در پیشرفت و ارتقاء او دارد.
چه بسا مدیران غافلی که به این مهم توجه نکردند و پله های ترقی را نپیمودند.
این روزها، با نزدیک شدن به پایان عمر دولت تدبیر و امید، خیلی بیشتر از قبل، می توان چنین مدیران زرنگی را دید که هر روز و شام و شاید هر ساعت، مشغول کنترل بادنما و باد سنج خود هستند تا ببینند که باد قدرت، از کدام سوی و با چه سرعتی می وزد تا خدای ناکرده از قافله ترقی و ارتقاء مقام- البته حتماً برای خدمت به مردم!!- جدا نیفتند و سرشان بی کلاه نمانَد.
مدیرانی که بوقلمون نیز پیش برخی از آنها لُنگ می اندازد!

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری