امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

منتجب‌نیا: حاکمیت، فضایی را برای اعتراض مردم مهیا کند


دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان این‌که «حاکمیت ظرفیت اجرای اصل 27 قانون اساسی را نشان نداده است، گفت: شرایط برگزاری تجمع مسالمت آمیز در قانون اساسی وجود دارد »یعنی مخل اسلام و مسلحانه نباشد« ولی این اصل اجرا نشده است.
کد خبر: 1346
زمان انتشار: 25 مهر 1401 - 09:20 قبل از ظهر

رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت وجود زمینه‌ای برای انتقاد و اعتراض کردن به حکومت بوسیله مردم و نخبگان، اظهار کرد: امروز  در کشورهای پیشرفته دنیا چنین رسمی وجود دارد و حکومت، محلی را برای بیان اعتراض مردم فراهم کرده است، البته حاکمیت این تضمین را هم داده است که امنیت و سلامت تجمع کنندگان را تامین کند و کسی بعدا آن‌ها را تعقیب نکند.

وی ادامه داد: ما تاکنون چنین چیزی را در کشورمان نداشته‌ایم. حالا شرایط اوایل پیروزی انقلاب و جنگ متفاوت بود، اما بعد از آن دوره هم چنین فضایی برای اعتراضات دیده نشد و فقط تجمعات طرفداران حکومت برگزار شد و معترضان هیچ وقت اجازه پیدا نکردند که در تجمعی، اعتراض خود را بیان کنند.گویی فقط طرفداران حاکمیت، از مردم هستند، در حالیکه همه مردم صاحب کشور هستند و باید از آزادی‌ها و حقوق اجتماعی خود بهره مند شوند، اما فقط به مردم طرفدار سیاست های حکومت چنین حقی داده شد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه بعضی معتقدند که انتخابات محلی برای بیان دیدگاه های مردم است، گفت: انتخابات فقط یکی از عرصه های مشارکت است، نه همه آن. ممکن است مردم به یک نفر رای بدهند، اما برخی سیاست های نظام را قبول نداشته باشند یا حتی برخی به کسی با این انگیزه رای دهند که او زودتر نظام را بهم بریزد. بنابراین انتخابات همه مشارکت سیاسی نیست. باید این امکان برای مردم فراهم باشد تا آزادانه و بدون دغدغه اظهانظر کنند. امام علی(ع) می فرماید که ملتی که نتواند بدون لکنت حرف خود را بزند، هرگز به سربلندی نمی رسد. اما ملت کجا می تواند حزف خود را بزند؟  دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید اگر در مدرسه و دانشگاه انتقادی کنند که با آنها برخورد می شود. حتی اگر یک منبری هم انتقاد تندی کند، خلع لباس می شود.

منتجب نیا با اشاره به نبود فضایی برای انتقاد و اعتراض، تصریح کرد: وقتی چنین فضایی وجود ندارد، مردم معترض، منتظر فرصتی برای بیان اعتراض خود می مانند و اگر مساله ای مثل بنزین یا فوت یک فرد ایجاد شود، به خیابان آمده و اعتراض خود را بیان کرده و عموما هم چنین اعتراضاتی به ناآرامی منجر می شود. بنابراین اگر حکومت می خواهد چنین شرایط امنیتی ایجاد نشود، خودش باید پیشقدم شده و فضایی را برای اعتراض مردم مهیا کرده و نیروی انتظامی هم امنیت آنها را تامین کند و کسی هم بعدا منتقدان و متعرضان را تعقیب نکند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون اصل 27 قانون اساسی اجرا نشده است؟ گفت: بخش هایی از حاکمیت این ظرفیت را برای اجرا از خود نشان نداده است. شرایط برگزاری تجمع مسالمت آمیز در قانون اساسی وجود دارد یعنی مخل اسلام و مسلحانه نباشد، ولی این اصل اجرا نشده است. به طور مثال در مقطع تسلط طالبان بر افغانستان، در نامه‌ای از سوی حزب جمهوریت ایران اسلامی خطاب به وزیر کشور خواستار برگزاری تجمعی با حضور صاحب نظران و مردم در مخالفت با تفکر طالبانی شدیم، اما چنین مجوزی به ما به دلیل مخالفت وزارت خارجه، داده نشد. الان هم اعلام می‌کنیم حزب جمهوریت این آمادگی را دارد که به همراهی سایر احزاب اصلاح طلب، تجمعی را با حضور صاحب نظران از هر گرایشی و همچنین مردم برگزار کنیم. وزارت کشور محلی را در اختیار ما بگذارد و ما هم تضمین می دهیم کسی به خیابان نرود و اقدام ضدامنیتی انجام نشود. اگر این شرایط فراهم شود، ناآرامی های اخیر هم پایان می یابد در غیر این صورت با بگیر و ببند و بستن فضای مجازی، مشکلی حل نمی شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری