امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتخابات امسال بیش از هر زمانی نیازمند مشارکت حداکثری مردم است


کد خبر: 869
زمان انتشار: 8 اردیبهشت 1400 - 09:18 قبل از ظهر

مسئول حزب جمهوریت ایران اسلامی در مازندران با اظهار این که انتخابات ۲۸ خرداد برای کشور سرنوشت‌سازتر از هر زمانی است ، گفت : این انتخابات بیش از هر زمانی نیازمند مشارکت حداکثری مردم است و این مهم هم تنها با حضور نامزدهای گرایش‎‌ها و سلایق مختلف سیاسی امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب جمهوریت ایران اسلامی، عباس صدر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از نگرانی ها در باره انتخابات پیش رو را هم تلاش دشمنان برای کاهش مشارکت مردم دانست و افزود : این توطئه تنها با حضور نامزدهایی از تمامی جناح ها و جریان ها در کنار امیدافزایی میان مردم خنثی می شود و در مقابل هرگونه تلاش برای تک قطبی کردن انتخابات هم به کاهش مشارکت می انجامد که همسو با خواست دشمنان خواهد بود.

وی با اعلام این که هر انتخاباتی دارای سه ضلع مجریان و برگزار کنندگان، داوطلبان یا نامزدهای انتخابات و رای دهندگان است ، گفت : مشارکت و آینده انتخابات به رفتار هر سه ضلع بستگی دارد و تجارب انتخابات گذشته نشان داده است که هنوز نمی توان در باره انتخابات ۲۸ خرداد از جمله میزان مشارکت پیش داوری کرد ، چرا که اکوسیستم انتخابات در کشور ما بسیار متفاوت است به این معنی که هر چه  به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم، فضا و شرایط به سمت شور و نشاط انتخاباتی خواهد رفت و زمینه آن بیشتر فراهم خواهد شد.

صدر با تاکید بر این که انتخابات سال جاری در شرایط کرونایی برگزار می شود ، افزود : نباید از این وضعیت را هم نادیده گرفت و باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا مساله کرونا انتخابات امسال را تحت الشعاع قرار میدهد یا نه ؟.

وی ادامه داد: در زمان کنونی هنوز دو طیف سیاسی که در کشور وجود دارند شامل حزب اصلاح طلبان و اصول گرایان به نتیجه نهایی و جمع بندی نرسیده اند و این عدم رسیدن به نتیجه در حزب اصلاح طلب بیشتر است زیرا پیش بینی من این است که در این طیف امکان رد صلاحیت نامزدها بیشتر خواهد بود.

این فعال سیاسی با اظهار این که بی تصمیمی دو جناح بویژه نامشخص بودن وضعیت نامزدهای اصلاح طلبان در شرایط حاضر نوعی سرگردانی را برای مردم رقم زده است ، گفت : به طور حتم پیش از انتخابات نمایندگان دو جناح بعد از تایید صلاحیت ها به طور کامل مشخص خواهند شد و از این رو در آن زمان می توان در باره انتخابات پیش بینی کرد ولی در حال حاضر مردم سرگردانند و جو انتخاباتی هنوز حاکم نشده است.

 

ادوری از تخریب گرایی اصل صحنه گردانی انتخابات

 

این کارشناس علوم سیاسی از سنت تخریب گرایی در رقابت های انتخاباتی و روی کار آمدن دولت ها صرفا بر اساس انتقاد از رقیب و بدون داشتن برنامه متقن انتقاد کرد و گفت: اول از همه باید تاکید کرد که تخریب چهره های سیاسی و دولت های گذشته به هیج وجه مورد قبول نیست و نباید در انتخابات بداخلاقی و بی اخلاقی وارد شود و یا این اعمال صورت گیرد.

وی افزود : بد اخلاقی و بی اخلاقی و تخریب شخصیت ها می تواند موج هایی ایجاد کند و در کوتاه مدت حتی مردم را هم هیجانی و وارد عرصه کند ، ولی در بلند مدت برای کشور، مردم و نظام هزینه های سنگینی دارد ، مانند آنچه که در ادوار گذشته شاهد آن بودیم که تبعاتش همچنان ادامه دارد.

صدر با تاکید بر این که هیچ جریان و جناح و گروهی نباید برای تحریک مردم و کشاندنشان پای صندوق های رای به تخریب رقیب متوسل شود ، گفت : شاید در برهه ای از زمان  بتوان بخشی از مردم را به سوی صندوق رای کشاند ، اما در بلند مدت نه تنها باعث ناامیدی مردم می شود ، بلکه اساس انتخابات را نیز متزلزل خواهد کرد؛ آسیبی که شاید نتوان به راحتی ترمیم شود.

وی افزود : باید تاکید شود که همه نامزدها از بداخلاقی در رقابت انتخاباتی و تخریب خودداری کرده و به جای این رفتار آسیب زا،  به معرفی خود و توانمندی های مدیریتی و تفکرات و برنامه های خود بپردازند.

 

عملگرایی به جای شعارگرایی

 

فعال سیاسی اصلاح طلب مازندران انتخابات را از مولفه های اساسی یک نظام سیاسی دانست و گفت : انتخابات از شاخصه های مهم برای نظام و حکومت و نشان دهنده مقبولیت و مشروعیت هر نظام سیاسی می باشد. انتخابات کنشی است از سوی مردم که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای فراهم کردن یک زندگی و جامعه خوب و  داشتن سطح رفاه و امنیت بالا شرکت کنند ، ولی در حال حاضر انتخابات به واکنشی از سوی مردم تبدیل شده است.

صدر افزود : باید اعتراف کرد که مردم از هر دو طیف سیاسی کشور شامل اصلاح طلبان و اصولگرایان خسته و دلسرد هستند و نمی دانند باید چه کاری انجام دهند. به نظر می رسد مردم منتظر هستند کسی پا به میدان بگذارد که حرفی برای گفتن داشته باشد و یا رفتارش نشان دهد که می تواند مشکلات مردم را برطرف کرد. اصولگرایان و اصلاح طلبان اگر بحث جدیدی نداشته باشند و برنامه خاصی ارائه ندهند نمی توانند انتظار داشته باشند که مردم را به سمت صندوق های رای جذب کنند.

وی ادامه داد : نباید دو طیف سیاسی اصلی کشور فقط به آرای سنتی خود متکی بوده و همواره به رای آنان چشم بدوزند. به نظرم انتخابات امسال فضایی متفاوت خواهد داشت؛ هم به جهت مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و هم شیوع بیماری کرونا که بخش اعظم فعالیت مردم را مختل کرده و می طلبد کسانی که می آیند برنامه هایی عملیاتی و صریح مخصوصاً در بخش اقتصاد و معیشت مردم ارائه دهند.

مسئول حزب جمهوریت ایران اسلامی در مازندران گفت : نظر به اینکه بعضی از افراد اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو کرده اند و با توجه ویژه به مشکلات اقتصادی شدیدی که برای کشور به وجود آمده است، به نظر می رسد این افراد آماده جذب حداکثری آرا نیستند. دولت آینده باید با مسائلی عمیق دست و پنجه نرم کند و اما و اگرهایی که در اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان برای معرفی کاندیدا وجود دارد ، نیز برای همین مساله است.

وی افزود : نامزدهای مطرح شده به جای ایده آل ها به واقعیت و همین طور منافع ملی توجه بیشتری داشته باشند. همان طور که اشاره شد مشکلات اقتصادی مردم در مرکز برنامه های انتخاباتی و نه شعارها قرار گیرد. نباید مردم را برای نان پای صندوق ها آورد بلکه باید برای رفاه  و عدالت در جامعه، آنان  و نظرشان را جذب و جلب کرد.

 

جلوگیری از انتخابات تک قطبی

 

این فعال سیاسی به مهم ترین عوامل بر پرشور شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: فضای انتخابات پیش رو باید حول عوامل اساسی که جامعه را از شرایط بغرنج کنونی خارج کند ، آماده شود. باید از همه طیف های سیاسی نامزدها در انتخابات حضور داشته باشند و دولت ، مجریان و دست اندر کاران باید نهایت تلاش را داشته باشند تا از ایجاد فضای تک قطبی بشدت پرهیز شود.

وی توضیح داد : منظور از فضای چند قطبی این نیست که چندین نفر با گرایش های سیاسی یکسان اما با روش و شیوه های اجرایی متفاوت بتوانند تایید صلاحیت دریافت کنند و در مناظرات حضور داشته باشند ، بلکه به معنای حضور نامزدهای واقعی از تمامی طیف های اصلی سیاسی است.

صدر تاکید کرد : نامزدهای مطرح شده به جای ایده آل ها به واقعیت و همین طور منافع ملی توجه بیشتری داشته باشند. همان طور که اشاره شد مشکلات اقتصادی مردم در مرکز برنامه های انتخاباتی و نه شعارها قرار گیرد. نباید مردم را برای نان پای صندوق ها آورد بلکه باید برای رفاه ، آنان را به رای دادن ترغیب کرد.

وی افزود : از طرف دیگر مردم نیز باید باور داشته باشند که حضورشان اثر بخش و تاثیر گذار است. مردم نباید از حق انتخاب خود به سادگی عبور کنند و سرنوشت خود را به دیگری بسپارند. همه باید در انتخابات حضور قوی داشته و دست به انتخاب بزنند.

 

سردی انتخابات زیر سایه مشکلات معیشتی و سکوت رسانه‌ای

 

صدر همچنین به مسائل و عوامل موثر در سردی احتمالی انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: مشکلات معیشتی و اقتصادی مهم ترین عواملی هستند که می توانند در سرد شدن فضای انتخابات تاثیر گذار باشد. از طرفی عملکرد برخی دولت مردان در این بخش به گونه ای بوده که مردم فکر می کنند مشکلات اقتصادیشان نادیده گرفته می شود.  از طرف دیگر مردم نیز باید باور داشته باشند که حضورشان اثر بخش و تاثیر گذار است.

وی افزود : مهم ترین مشکلی که شاید از خود مساله کوچک شدن سبد اقتصادی مردم تاثیرگذارتر جلوه می کند این است که کسی مسئولیت مشکلات ایجاد شده برای مردم را برعهده نمی گیرد. تاکنون کسی پاسخگو این مسائل اجتماعی نبوده است. به همین دلیل مردم نیز ممکن است در واکنش به چنین وضعیتی در انتخابات کمتر شرکت کنند زیرا در حال حاضر تنها ابزار در دست مردم همین است. البته این مساله در تمامی نظام های انتخاباتی دنیا طبیعی است که مردم نارضایتی خود را از طریق صندوق های رای نشان دهند.

این فعال سیاسی در ادامه عدم ورود رسانه ها به فضای انتخاباتی را از دلایل دیگر سردی کنونی فضای انتخاباتی کشور دانست و ادامه داد : به نظر می رسد رسانه ها نیز در حال حاضر از مردم تبعیت می کنند و هنوز رسانه ها وارد عرصه انتخابات نشده اند و یکی از عوامل عدم شور انتخاباتی همین مساله است. در فضای مجازی نیز شاهدیم که گفت و گوها دچار روزمرگی شده و هنوز فضای مجازی نیز وارد فضای انتخاباتی نشده است .

وی افزود : بحث مشارکت مردم در داخل سبب نشاط و ثبات اجتماعی، وحدت و همبستگی می شود و امنیت جامعه را به دنبال دارد و همین مساله قطعا در حوزه روابط منطقه ای و روابط بین الملل اثر گذار است.

مسئول حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت : در حوزه روابط منطقه ای و روابط بین الملل، هرفرد و کشوری و یا هر قدرتی بخواهد ایران را واکاوی و بررسی کند ، در درجه اول به این گزاره توجه می کند که آیا مردم در کنار حاکمیت و دولت هستند و این را از حضور و مشارکت مردم در انتخابات فهم می کنند ، چون این مردم هستند که به حکومت و دولت برای ثبات و امنیت کشور کمک می کنند.

وی تاکید کرد : دشمنان اگر بخواهند کاری انجام دهند به این اهرم قدرت یعنی مردم توجه  خاص خواهند داشت چون کشوری که ثبات دارد و مردمش در کنار حکومت باشند بزرگ دیده می شود و همه با احترام با آن برخورد می کنند در حالی که حضور کم رنگ و مشارکت پایین مردم در انتخابات پیام اغوا کننده برای دشمنان و بدخواهان نظام ارسال خواهد کرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همراه با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه امسال به صورت همزمان برگزار می شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری