امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خطا و گناه طرح مولدسازی در پرونده سران سه قوه باقی خواهد ماند / طرح مولد سازی، نوعی براندازی است / چرا از رفراندوم می ترسید؟ / باید با مردم بود


سومین جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی بعد از ظهر روز گذشته (جمعه) با حضور اکثریت اعضا برگزار شد
کد خبر: 1426
زمان انتشار: 22 بهمن 1401 - 19:20 بعد از ظهر

به گزارش روابط عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی، در این جلسه که با حضور دبیرکل حزب و به‌صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، علی یعقوبی عضو شورای مرکزی این تشکیلات سیاسی به‌عنوان ناطق اول پیش‌از دستور به ایراد انتقاداتی بر طرح مولدسازی پرداخت و ضمن ناکارآمد خواندن روش‌های حکومت بر لزوم حمایت از راهکارهای ارائه‌شده توسط چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب از جمله سیدمحمد خاتمی و رسول منتجب نیا تأکید کرد.

سمیه طهماسبی عضو دیگر شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی دومین ناطق پیش‌از دستور این جلسه بود که در ابتدا به بررسی آرایش نیروهای منتقد در داخل و خارج پرداخت و سپس اظهار داشت: متأسفیم که در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در شرایطی هستیم که می بینیم آن انقلابی که با آن‌همه شور آغاز شد و به‌دنبال اهداف انسانی متعالی بود، امروز در شرایطی است که در فضای سیاسی احساس انسداد می شود و همه ما نگران فردای ایران هستیم. ما امروز در شرایط حساس و بحرانی و سرنوشت‌سازی قرار داریم که مواجهه حاکمیت با این جریانات پیش‌آمده مهم است فعالیت احزاب نیز مورد رصد دقیق افکار عمومی است و لازم است که تا حد توان انتظارات عموم جامعه را برآورده سازیم. طهماسبی همچنین با اشاره به فعالیت های اخیر اپوزیسیون و برگزاری نشست‌های مختلف در خارج کشور و تلاش آنها برای جلب نظر مردم ایران، بر لزوم توجه به نیروهای نخبه سیاسی در داخل کشور تأکید کرد و این امر را لازمه تحقق آرمان های جنبشی دانست که از زمان مشروطه آغاز شده است.

در ادامه آیت‌الله دکتر رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی، طی سخنانی در ابتدا ضمن تسلیت به مردم زلزله زده خوی، سوریه و ترکیه، از سانسور شدید رسانه ای در کشور انتقاد کرد و افزود: رسانه‌ها در یک خودسانسوری و حتی سانسور از بالا قرار گرفته‌اند و سخنان نخبگان و بزرگان را نشر نمی‌دهند. عجیب است که برخی خبرگزاری‌های مدعی اصلاح‌طلبی هم پوشش مناسبی از سخنان این افراد ندارند.

منتجب‌نیا در ادامه با انتقاد از طرح مولدسازی اظهار داشت: یکی از خطاهای بزرگ نظام مصوبه‌ای است که سران سه قوه داشتند و دراین‌باره دفتر سیاسی حزب  جمهوریت ایران اسلامی نیز بیانیه‌ای صادر کرد. و اما می‌خواهم سخنانی را خطاب به بزرگان قوای سه‌گانه بگویم: بدانید که اقدام شما در تاریخ سابقه ندارد و بدانید این خطا و گناه در پرونده شما خواهد ماند و در شرایط بحرانی کشور این یک اقدام عجولانه و غیرمنطقی است که قابل‌قبول نیست مگر می‌شود قوی را نادیده گرفت و افرادی را برای تصمیم‌گیری پیرامون اموال مردم، مصون و غیر پاسخگو کرد‌. من چند روزی است که بغض گلویم را گرفته و می‌خواهم گریه کنم. متأسفانه سرنوشت کشور در دست افرادی قرار گرفته که از مصالح کشور هیچ‌چیز نمی‌دانند. با ارائه این‌گونه طرح‌ها دارند به اسم رهبری براندازی می‌کنند. شما همه‌چیز را کنار گذاشته‌اید. به من بگوئید آخر کجای عالم چنین تصمیماتی می‌گیرند؟ عقب‌افتاده‌ترین کشورها نیز چنین نمی‌کنند. شما به چه حقی چنین تصمیم‌گیری‌هایی برای کشور و مردم انجام می‌دهید؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ریشه حوادث اخیر را در نادانی و بی‌عقلی برخی مسئولین دانست و افزود: شما با بی‌تدبیری‌هایتان ریزش را به‌جایی رسانده اید که وقتی می‌خواهید برای هنرمندان کاری کنید و مراسمی بگیرید، کف گیرتان به ته دیگ می‌خورد. باید توجه داشته باشیم که درباره وضعیت کنونی کشور سه نظریه وجود دارد. یکی این‌که وضع موجود مطلوب است که این را عده قلیلی از مسئولان و مردم می‌گویند و شرایط مطلوب را در همین بلوای کنونی می بینند و معتقدند که وضعیت قانون اساسی و در کل حکومت خوب است و این‌هایی هم که اعتراض دارند اندک هستند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که معتقدند نظام به آخر خط رسیده و قانون اساسی دیگر پاسخ‌گوی نیاز جامعه نیست و باید ساختار به‌طورکلی تغییر یابد. اما سوال من از این افراد این است که چه چیزی باید جایگزین شود؟ البته روی سخن من با آن‌هایی نیست که آن‌سوی آب‌ها نشسته‌اند و دستشان تا مفرغ در خون مردم است. تاکنون که کسی نه در داخل کشور و نه در خارج از کشور به این پرسش پاسخ روشنی نداده است. گروه سومی هم هستند که معتقدند قانون اساسی باید اصلاح شود تعدادی از اصول قانون مهجور و متروک مانده است تفسیرهای خطا از قانون وضعیت کشور را به این‌جا رسانده است. به‌عنوان مثال همین بحث نظارت استصوابی از کجا آمد؟ یا در رابطه با قوه قضاییه، مگر قانون اساسی نمی‌گوید جرایم سیاسی باید با حضور هیئت منصفه رسیدگی شود و شخص متهم باید وکیل داشته باشد؟ آیا در دادگاه حوادث اخیر چنین چیزی انجام شد؟! یا در مورد همین اعدام‌های حوادث اخیر که از نظر فقهی اشکالات بسیار به آن وارد بود؛ طبعاً نمی‌توان اشکالات و اشتباهات را که برخی از آقایان انجام می‌دهند به حساب قانون و ساختار آن گذاشت.

منتجب‌نیا در ادامه سخنان خود گفت: وضع کاملاً نامطلوب است. نباید سرمان را در برف کنیم. از همان‌هایی که در راه‌پیمایی‌ ۲۲ بهمن می‌آیند بپرسید تا متوجه شوید که بیشتر آن‌ها هم ناراضی هستند و اگر می آیند به‌خاطر علاقه شان به شهیدان و امام و انقلابشان است. آقایان مسئول! بپذیرید که وضعیت بحرانی است و آتش زیر خاکستر است. اگر مسئولین و تصمیم‌گیران نظام نخواهند پیشنهادات آقای خاتمی و نخبگان را بپذیرند، همه این سخن‌ها آب در هاون کوبیدن است. ما بارها پیشنهاداتی دادیم؛ چه خود بنده و چه از طرف حزب راهکارهایی ارائه‌شده است که امیدواریم برای آن‌ها گوش شنوایی باشد.

این فعال سیاسی همچنین ضمن اشاره به ظرفیت رفراندوم در قانون اساسی خطاب به مسئولین بیان کرد: چرا از رفراندوم می‌ترسید؟ مگر نمی‌گویید مردم با ما موافق هستند؟ اصلاً نمی‌گوییم درباره اصل نظام رفراندوم بگذارید، بلکه درباره‌ی تصمیمات مهم رفراندوم بگذارید. همین باعث می‌شود قسمت عظیمی از مشکلات رفع شود. باید توجه کرد که شکاف ایجاد شده با شعار و تبلیغات پر نمی‌شود و باید با مردم بود. بنده از همین تریبون اعلام می‌کنم به حزب جمهوریت اجازه دهید تا تجمعی مردمی درباره همین مصوبه انقلابی و مترقی شما تجمعی تشکیل دهد و شما هم طبق قانون امنیتشان را تأمین کنید. آقای وزیر کشور به‌خاطر دارند که ما یک‌بار هم تقاضای تجمع درباره اقدامات طالبان کردیم. همان طالبانی که عده‌ای معتقد بودند تغییر کرده‌است ولی بعداً دیدند که از قبل هم بدتر شده‌است. حزب جمهوریت همواره در اینگونه مسائل سعی کرده پیش قدم باشد. دبیرکل حزب جمهوریت در پایان سخنان خود، توضیحاتی درباره واحدهای حزب ارائه داد. در ادامه جلسه، تأسیس شاخه های هنرمندان، ایثارگران و اقشار و اصناف مورد تصویب شورای مرکزی حزب جمهوریت قرار گرفت.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *