امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انتقاد فعال زنان از حضور نداشتن زنان در نهادهای مهم کشور


کد خبر: 739
زمان انتشار: 30 بهمن 1399 - 15:15 بعد از ظهر

یک فعال سیاسی از حضور نداشتن زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان انتقاد کرد و گفت: مادامی که زنان در کرسی های تصمیم گیری کشور حضور نداشته باشند شرایط زنان کشور به سطح مطلوب نخواهد رسید.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سمیه طهماسبی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت، امروز پنج شنبه در نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری با بیان اینکه مساله رفع تبعیض جنسیتی و برقراری عدالت و توجه به حقوق اساسی انسان ها یکی از مسائل مهم کشور است، خاطرنشان کرد: وارد مرحله جدیدی از حیات سیاسی کشور شده ایم و به اقتضای نو شدن نسل ها نیاز داریم به طور طبیعی و بر اساس قوانین انقلاب و منطق امام به نسل جدید هم اجازه دهیم در تغییر و تعیین سرنوشت خود مداخله داشته باشند.

وی، انقلاب 57 مردم ایران برای تبدیل کردن نظام سلطنتی به جمهوری را یادآور شد و افزود: ما در زمان انقلاب، بنابه تشخیص ملت و رهبران در قالب یک انقلاب وارد جمهوریت شدیم ولی این انتظار وجود ندارد که اجازه دهیم انقلاب دیگری برای تحقق جمهوریت دیگری اتفاق بیفتد و خردمندانه ترین راه برای تحقق جمهوریت توجه به اقتضائات زمان و نوشدن نسل انقلاب است.

عضو هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی خواستار توجه به مطالبات نسل جدید انقلاب شد و گفت: با مشی اصلاح طلبانه میدان را برای نسل های جدید باز کنیم تا نسل جدید بتوانند درباره مسائلی که سرنوشت آنها به آن وابسته است، تصمیم بگیرند.

طهماسبی نسبت به فراگیر شدن رویکردهای افراطی و تفریطی نسبت به مسائل زنان در کشور به نام دین و مذهب هشدار داد و افزود: در مناطق محروم، زنان  شرایط زندگی بدتری دارند و هرچه که فقر و محرومیت بیشتر می شود تبعیض ها در حق زنان هم مضاعف می شود.

وی به هیاهوهای اخیر درباره دوچرخه سواری زنان اشاره و تصریح کرد: برخی به نام رعایت حرمت زنان از جانب زنان سخن می گویند و به این وسیله حقوق زنان را تضعیف می کنند و متاسفانه شاهد حمایت از آنها هم هستیم.

این فعال حوزه زنان خواستار توجه به فقه پویای امام خمینی(ره) در تقویت مشارکت زنان و رسمیت بخشیدن به حضور آنان در مقدرات کشور شد و گفت: در حوزه ورود زنان به ورزشگاه ها، عده ای نمی خواهند دیدگاه های فقهی را بر اساس فقه پویای امام به روز کنند و این جای نگرانی دارد.

طهماسبی در خصوص کاندیداتوری زنان در مقام ریاست جمهوری به تفسیر شهید بهشتی از واژه «رجل» در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: درج این واژه تنها برای راضی کردن برخی از خبرگان حاضر در آن دوره بوده و لازم است با بازنگری قانون اساسی، جایگاه زنان را ارتقا داده و زمینه را برای حضور آنها در مقام ریاست جمهوری فراهم کنیم.

وی معتقد است: اعطای حق کاندیداتوری ریاست جمهوری به زنان اکنون به مطالبه ای ملی تبدیل شده و همه جناح ها در مورد آن اتفاق نظر دارند و می بینیم که برخی خانم های اصولگرا و حتی سخنگوی شورای نگهبان هم این موضوع را مطرح می کنند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه زنان زیادی توانایی حضور در مقام ریاست جمهوری را دارند، افزود: بی توجهی به زنان فقط به عرصه سیاسی و اجتماعی ختم نمی شود و به حوزه های فردی و خانوادگی هم کشیده می شود و شاهد هستیم که برخی زنان در مقابل تعدی شوهر راهی ندارند.

طهماسبی خواستار توجه به همه ظرفیت های قانونی و تغییر قوانین برای توانمندسازی زنان شد و تصریح کرد: وقتی ما زنان را در حوزه های سیاسی و اجتماعی محروم می کنیم، به تبعیض در تمام لایه های دیگر و بی عدالتی جنسیتی دامن زده ایم.

وی از حضور نداشتن زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان انتقاد کرد و گفت: مادامی که زنان در کرسی های تصمیم گیری کشور حضور نداشته باشند در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری صبح پنجشنبه به صورت مجازی و با سخنرانی شخصیت‌های اصلاح طلب با شعار «تقویت حاکمیت مردم با جمهوریت سوم» و با سخنرانی مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

بعد از ظهر روز پنجشنبه نیز جلسه انتخاب شورای مرکزی، ‌ بازرسان و دبیرکل است و مختص منتخبین کنگره خواهد بود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری