امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

منتجب نیا: جمهوریت نظام را به شکل واقعی و عینی پاسداری کنیم


کد خبر: 692
زمان انتشار: 18 بهمن 1399 - 11:20 قبل از ظهر

فعال سیاسی و دبیر کل حزب جمهوریت گفت: اگر بخواهیم نظام محفوظ بماند حتما باید جمهوریت نظام به شکل واقعی و عینی محافظت شود و حقوق آحاد مردم مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد و اتفاقا خطر برای نظام از آنجا نشات می‌گیرد که حقوق مردم مورد تعدی واقع شود.

 

حجت الاسلام رسول منتجب نیا، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره شخصیت مردمی امام خمینی(ره) و توجه ایشان به آرای مردمی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های خاص امام خمینی(ره) در میان مراجع تقلید و سیاستمداران بزرگ، مردمی بودن ایشان است و از آغاز نهضت در سالهای ۴۱ و ۴۲، علاوه بر اعتقاد راسخ به مبادی غیبی و اتکای به پروردگار، همیشه به عامه مردم توجه داشتند.

وی تصریح کرد: زندگی حضرت امام در نجف و پاریس نشان از این دارد که حضرت امام به مردم فوق العاده توجه داشتند و اینطور نبود که به اتکای علم و دانش و محبوبیتی که در جامعه داشتند در اتاق دربسته جدای از مردم زندگی کنند و مردم را فقط برای حمایت و اطاعت کردن بخواهند.  ایشان در متن مردم بودند.

عضو سابق شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، برگزاری درس‌ها و بحث‌های علمی مردم در اماکن عمومی مذهبی مثل مسجد اعظم در قم را یادآور شد و گفت: با اینکه مخاطب درس‌های امام به عنوان یک مجتهد تراز اول متجهدان و فقیهان بودند ولی در میان مردم و در مسجد اعظم درس می‌دادند و هر وقت هم که می‌خواستند سخنرانی کنند از مردم برای حضور دعوت می‌کردند.

منتجب نیا گفت: پیوند بین شخصیت امام(ره) و مردم از آغاز نهضت به وجود آمده بود و روز به روز محکم‌تر می‌شد و زمانی هم که امام به خاطر زندان و تبعید ارتباطشان با مردم قطع می‌شد، از طریق بیانیه و پخش نوارهای سخنرانی بین مردم با آنها ارتباط داشتند و در مدت پانزده سالی که ایشان تبعید بودند مردم همیشه حضور امام را در بین خود حس می کردند.

وی با بیان اینکه مردم همیشه با امام(ره) در ارتباط بودند و سخنان ایشان را می شنیدند، تصریح کرد: بعد از بازگشت امام به ایران هم، ایشان اولین سخنرانی را در بهشت زهرا، در کنار شهدای انقلاب و شهدای مردم و در میان میلیون‌ها نفر از عامه مردم ایراد کردند.

مشاور رییس جمهوری در دوران اصلاحات به ساده زیستی امام اشاره کرد و افزود: برعکس برخی سیاستمداران که به کاخ می‌رفتند و از آنجا دستور صادر می‌کردند، امام در مدرسه رفاه یا علوی که یک مکان آموزشی بود، استقرار پیدا کردند و حتی زمانی هم که به قم منتقل شدند همواره دیدارهای مردمی داشتند و به قدری مردم آنجا ازدحام داشتند که امام درباره اذیت شدن همسایه‌ها ابراز نگرانی می‌کردند.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: امام خمینی در مدت ده سال بعد از پیروزی انقلاب هم همیشه میان مردم بودند و دائم با خواص یا با عامه مردم دیدار داشتند و حتی زمانی هم که امام(ره) در بستر بیماری بودند و پزشکان ایشان را ممنوع الملاقات کرده بودند، رییس وقت بنیاد شهید تعریف می کرد که در آن زمان امام می‌گفتند اشکالی ندارد و خانواده شهدا بیایند تا آنها را ببینم.

وی به تشییع میلیونی پیکر امام(ره) پس از رحلت اشاره و تصریح کرد: رحلت حضرت امام نشان داد که ایشان در قلب مردم جای داشتند و مردم چنان تعلق خاطری به ایشان داشتند که در سوگ امام زار زار گریه کردند و فوج فوج سمت بهشت زهرا رفتند و الان هم که بیش از سه دهه از رحلت امام گذشته، مردم داغ نبود امام را در عمق جان و قلبشان احساس می کنند.

 

امام آب پاکی را روی دست مخالفان جمهوریت ریختند

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تشریح اهمیت مردم سالاری از دید امام خمینی(ره)  خاطره‌ای از دیدار ایشان با خبرنگاران در زمان تبعید را یادآور شد و گفت: حضرت امام وقتی پاریس تشریف داشتند، در پاسخ به خبرنگاری که سوال کرد چه نظامی بعد از انقلاب تشکیل خواهید داد، فرمودند نظامی مثل همین نظامی که در فرانسه است، مبتنی بر رای مردم تشکیل خواهیم داد.

منتجب نیا خاطرنشان کرد: نظام سیاسی که امام خمینی(ره) در ایران تاسیس کردند با نظام سیاسی فرانسه خیلی تفاوت داشت و این نظام، جمهوری اسلامی و متکی به اسلام است ولی در بعد جمهوریت و دموکراتیک، امام فرمودند که نظام آینده شبیه نظام حاکم بر فرانسه خواهد بود.

وی به مخالفان اندیشه تشکیل «جمهوری اسلامی» در زمان امام اشاره کرد و گفت: از همان ابتدا، امام آب پاکی را روی دست بعضی‌ها ریختند که اصرار داشتند حکومت اسلامی تشکیل دهند و فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد».

نماینده امام در شهربانی کشور خاطرنشان کرد:  امام خمینی با مشاوره‌های فراوانی که با بزرگان و مسئولان در پاریس داشتند اعلام کردند که نظام آینده ایران، نظام جمهوری اسلامی متکی به دو پایه جمهوریت و اسلامیت خواهد و از همین رو بود که شعارها در ایران و خارج کشور بر اساس این فرمان امام تنظیم شد و شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» ریشه در همین موضوع دارد.

منتجب نیا، درخواست امام برای برگزاری همه پرسی جهت تعیین نوع نظام آینده کشور را یادآور شد و گفت: وقتی امام خمینی(ره) از فرانسه به ایران تشریف آوردند با اینکه مردم با تمام وجودشان و قطره قطره خونشان از ایشان استقبال کردند و به ایشان عشق می ورزیدند و با گوش جان حرفش را می‌شنیدند، اما امام فرمودند باید از مردم بپرسید که چه نظامی می‌خواهند.

وی گفت: امام فرمودند که حرف من «جمهوری اسلامی است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» و مردم هم این پیام را از امام گرفتند و بیش از ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند؛ نظامی برپایه جمهوریت و اسلامیت پایه گذاری شد و تقدم جمهوریت بر اسلامیت به این معنی نیست که جمهوریت ارزشمندتر است ولی امام می خواست اولویت را به مسئولان نشان دهد و به همین خاطر نفرمودند «اسلامی جمهوری» بلکه فرمودند «جمهوری اسلامی» تشکیل خواهیم داد.

نماینده پیشین رهبر معظم انقلاب در انجمن اسلامی معلمان با بیان اینکه قانون اساسی برای تضمین حقوق مردم تدوین شد، گفت: بر اساس قانون اساسی، جایگاه تمام مسولان در جمهوری اسلامی از شخص رهبری تا پایین‌ترین رده نشات گرفته از رای مردم است. مسئولان نظام را یا مردم مستقیماً انتخاب می کنند مثل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و رییس جمهوری و یا با واسطه آنها را انتخاب می‌کنند مثل رهبری که مردم خبرگان را انتخاب و خبرگان به نمایندگی از مردم ایشان را انتخاب می کنند.

 

امام حکومت اسلامی بدون رای مردم را رد کردند

 

این فعال سیاسی با بیان اینکه همه ارکان نظام بر دوش مردم است و پایه اساسی خود مردم هستند، گفت: قوانین مرتبط با انتخاب نمایندگان مردم در خبرگان، مجلس و شوراها نشان می‌دهد که ما هیچ مسئولی نداریم که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت را از مردم نگرفته باشد و اندیشه و تفکر تشکیل حکومت اسلامی بدون در نظر گرفتن رای مردم را که بعضی در سال‌های قبل در جامعه پمپاژ کردند و هنوز در ذهنیت بعضی‌ها هست را هم امام رد کردند و هم قانون اساسی رد می‌کند.

دبیرکل حزب جمهوری اسلامی تصریح کرد: برخی این اندیشه را داشتند که رهبری و ولایت فقیه منصوب پروردگار است اما امام بارها فرمودند اگر ولی فقیه گناه کند ولایتش سلب می‌شود یا قانون اساسی می‌گوید وقتی خبرگان یک فقیه جامع الشرایط را انتخاب کردند بر مردم ولایت خواهد داشت، بنابراین حتی رهبری و ولایت فقیه هم نشأت گرفته از آرای مردمی است.

منتجب نیا با بیان اینکه اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است و از نظر شان و منزلت مهم‌تر از جمهوریت است، گفت: بر این اساس، هیچ قانونی، برنامه‌ای، سیاستی، عملکردی در جمهوری اسلامی نباید خلاف اسلام و قوانین اسلامی باشد و این موضوع بدون تردید مطلوب همه ملت است چه برسد به علما و امام و بزرگان دین.

وی در توضیح دلایل قرار گرفتن واژه «اسلامیت» در کنار «جمهوریت» تصریح کرد: از آنجا که مردم ایران همه خمیرمایه دینی و مذهبی دارند و اکثریت قریب به اتفاق یا مسلمان یا پیروان دیگر ادیان توحیدی هستند و افراد معدودی لائیک هستند، دین رایج بر کشور اسلام و مذهب کشور تشیع تعیین شده است؛ بنابراین اسلامیت هم خواست مردم است و هم در خمیر مایه و درون مردم است و هم متولیان فراوانی دارد از شخص رهبری انقلاب گرفته مراجع معظم تقلید تا بزرگان علم و دیانت و وعاظ و نویسندگان و امثال آنها همه مدافع دین هستند.

 

جمهوریت برعکس اسلامیت متولیان جدی ندارد

 

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد در توضیح چرایی مغفول ماندن جامعه از جمهوریت نظام گفت: اگر خدای ناخواسته در کشور ما یک قانونی بر خلاف اسلام وضع شود، اول از همه شورای نگهبان آن را رد می‌کند و بعد هم همه علیه آن موضع گیری می‌کنند اما متاسفانه جمهوریت متولی فراوانی ندارد.

منتجب‌نیا ادامه داد: هر چند از نظر قانونی، شورای نگهبان باید مدافع حقوق مردم باشد و از قانون اساسی دفاع کند و همین وضعیت در مورد دولت هم برقرار است و رئیس جمهوری و نمایندگان سوگند یاد کرده اند که پاسدار جمهوریت نظام باشند ولی چون جمهوریت با منافع بعضی از اشخاص و صاحبان قدرت در تضاد است، متولیان جدی کمتری دارد.

وی با بیان اینکه میزان دفاع از جمهوریت نظام به اندازه اسلامیت آن نیست، گفت: در نتیجه این وضعیت، جمهوریت نظام شکنندگی دارد و می تواند مورد خدشه و آسیب واقع شود و افراد و نهادهایی با شگردهایی، جمهوریت نظام را زیر سوال ببرند.

این فعال اصلاح طلب، زمینه های عقیدتی مخالفت با جمهوریت نظام را یادآور شد و تصریح کرد: بعضی از علما بودند و ممکن است الان هم باشند که جمهوریت را مخالف اسلام می‌دانند و گفته اند که رای دادن در اسلام نداریم و ما در اسلام حکومت اسلامی و حکومت دینی داریم و گرچه این حرف غلطی است و جواب های دندان شکنی از بزرگان گرفته است اما  از نظر تئوریک هم بعضی‌ها چنین دیدگاهی را مطرح کرده اند.

منتجب نیا به عملیاتی شدن برخی از این عقاید نادرست که جمهوریت نظام را خدشه دار می‌کند، اشاره کرد و گفت: از نظر عملی هم، ما در بعضی از دوره‌های انتخابات می‌بینیم که گاهی جمهوریت نظام مورد خدشه واقع می‌شود و درست است که در کشور ما به طور میانگین هر سال انتخابات داریم ولی گاهی در دوره‌های انتخابات، به دلیل تنگ نظری و برخوردهای سیاسی برخی از مجریان و ناظران، جمهوریت نظام مورد خدشه واقع می‌شود.

وی با بیان اینکه رد صلاحیت ها در برخی انتخابات‌ها متکی بر مر قانون نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم که در آینده به خصوص در انتخابات سال ۱۴۰۰ که سه چهار انتخابات را در پیش داریم، مجریان و ناظران با سعه صدر برخورد کنند و اجازه دهند افراد شایسته کاندیدا شوند و مردم هم با اعتماد هر چه بیشتر به آنها رای دهند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: جمهوریت نظام در معرض خطر و آسیب و تزلزل است بنابراین باید تمام مسئولان و مقامات تلاش کنند از حقوق فردی و اجتماعی ملت دفاع کنند و نباید به نام اسلام حقوق مردم ضایع شود.

 

محدود کردن حق انتخاب مردم به بهانه حفظ نظام مغالطه است

 

منتجب نیا با تاکید بر اینکه به نام حفظ اسلام و حفظ جمهوری اسلامی نباید انتخاب مردم را محدود کنیم، تصریح کرد: تأکید بر این موضوع به خاطر این است که در بعضی از اذهان این اعتقاد غلط وجود دارد و بعضی به فرمایش امام درباره واجب بودن حفظ نظام استناد می کنند و معتقدند می‌توانیم افرادی را بدون دلیل به خاطر حفظ نظام رد صلاحیت کنیم که این مغالطه ای بیش نیست.

وی گفت: اگر بخواهیم نظام محفوظ بماند حتما باید جمهوریت نظام به شکل واقعی و عینی محافظت شود و حقوق آحاد مردم مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد و اتفاقا خطر برای نظام از آنجا نشات می‌گیرد که حقوق مردم مورد تعدی واقع شود و آنجاست که نظام ضربه می خورد.

این فعال سیاسی خطاب به کسانی که حفظ نظام را بهانه رسیدن به اهداف شخصی و جناحی کرده اند، گفت: اگر شعار ما این است که حفظ نظام از اوجب واجبات است که جمله حکیمانه حضرت امام(ره) است، باید همه دست به دست هم دهیم و از جمهوریت نظام هم مثل اسلامیت آن دفاع کنیم و اجازه ندهیم خدشه‌ای بر این دو پایه نظام وارد شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری