امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افشاگری منتجب نیا درباره مرکز هدایت تندروها در قم و مشهد


کد خبر: 259
زمان انتشار: 10 آذر 1399 - 11:07 قبل از ظهر

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب جمهوریت ایران اسلامی، «رسول منتجب نیا»، چهره سیاسی اصلاح طلب،  با اشاره به افزایش تندروی ها طی ماه های اخیر، گفت: واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که مجموعه ای بی منطق، تندرو و خشن شکل گرفته اند و مرکز آنها عمدتا در قم و در مشهد است و یا می توان گفت، حداقل محل ظهور آنها در این دو شهر است. تا به حال موارد زیادی وجود داشته که آنها دست به حرکاتی زشت و زننده زده اند، البته که در همه موارد، مقامات و مراجع و بزرگان آن را محکوم کرده اند.

این فعال سیاسی افزود: به طور مثال تجمعی که در مسجد فیضیه داشتند و روحانی را به خفه کردن در استخر، تهدید کردند، این حرکت بسیار زشت و بچگانه بود که در ضمن آن  اعتراف به قتل آیت الله هاشمی برداشت شد. از این موارد به دفعات در قم و مشهد اتفاق افتاده است ولی مسئولان با آنها برخورد ریشه ای ندارند. شاید به طور موردی یکی دو نفر را دستگیر و برای مدتی زندانی کنند اما چند ماه بعد آزاد می شوند و این برخوردی، اساسی و ریشه ای نیست. برخورد اساسی یعنی برنامه ریزان و طراحان این موارد که در تهران، قم و مشهد مشخص هستند مورد تعقیب قرار بگیرند اگر این افراد مجازات و یا کنترل شوند، افرادی که در دست پایین این جریانات مزد بگیر هستند دست به چنین کارهایی نمی زنند.

او درباره حوادث مشهد عنوان کرد: در برخی از مجالس قم تعدادی برای این کارها تربیت شده اند و آموزش دیده اند تا در روزهایی که کشور درگیر بحران است، علیه هر کسی که خواستند تظاهرات کنند. زمانی علیه مرحوم هاشمی و زمانی علیه لاریجانی و در حال حاضر بارها علیه روحانی تظاهرات و تجمع کرده اند در مشهد حرکتی مخرب شکل گرفت که در کل کشور، گسترش پیدا کرد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: آنها موج و تجمعاتی را شروع می کنند که سپس از کنترل آنها، خارج می شود و عده ای که مخالف انقلاب و نظام هستند از این حرکات سوء استفاده می کنند.

او با بیان اینکه عدم برخورد قانونی با افراطی ها آنها را تقویت می کند، مطرح کرد: تا اینجا نه تنها با ریشه های این جریانات برخورد نشده است بلکه نوع رفتار حاکمیت، آنها را جسورتر کرده است و فکر می کنند در صورت چنین کارهایی، نهایتا یکی دو نفر را برای مدت کوتاهی بازداشت و سپس رها، می کنند. این پدیده آفتی برای نظام و انقلاب است. اینها قابل کنترل نیستند و اگر قدرت پیدا کنند، تحت کنترل هیچ مقام و دستگاهی نخواهند بود و با حیثیت و کیان انقلاب و نظام، بازی خواهند کرد.

منتجب نیا درباره وضعیت دو جناح سیاسی در کشور اظهار کرد: وضعیت اصولگرایان با اصلاح طلبان متفاوت است. اصولگرایان ضمن اینکه نمایش دموکراسی می دهند و گاهی تجمعی دارند و کاندیداهایی متعدد دارند ولی در نهایت به وحدت نظر می رسند و با هر سازوکار غیر دموکراتیکی در مورد مجلس و ریاست جمهوری به جمع بندی واحدی می رسند، اینها با عناوینی چون تکلیف شرعی و راه های دستوری و نمایشی و امثالهم، به وحدت می رسند.

دبیرکل حزب جمهوریت درباره تاثیر نداشتن شورای عالی سیاست گذاری تاکید کرد: در مورد اصلاح طلبان باید گفت این طیف در گذشته سازوکار خوبی داشت تا قبل از سال 94، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب ترکیبی از دبیران احزاب بودند و در انتخابات، معیارها و مصداق ها را بررسی می کردند و به یک جمع بندی می رسیدند و با رای گیری لیستی را تعیین می کردند. در برخی مقاطع مثل سال 84 اختلافاتی بین آنها بوجود آمد ولی در بیشتر مواقع به وحدت نظر می رسیدند و این اختلاف نظر را می توانستند، با بزرگترها و ریش سفیدان حل کنند و به وحدت نظر برسند. اما از زمانی که شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب بی خاصیت و به حاشیه رانده شد و مجموعه ای به نام شورای سیاست گذاری، شکل دادند و این گروه تصمیم گیرنده شد، ظرفیت های قبلی از دست رفت و تصمیم به تشکیلاتی غیرقانونی ما فوق خودشان واگذار شد و مشکلات هم، بیشتر شد. به رد صلاحیت های گسترده و فله ای کمک شد و نتیجه و حاصل، قابل توجه نبود.

منتجب نیا اضافه کرد: امروز آن شورا عملا برچیده شده و مسئولین آن استعفا کرده اند و بسیاری از احزاب بر علیه این شورا صحبت کردند. به عقیده من باید کارها را به عهده شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب بگذارند و شخصیت های حقیقی مستقیما دخالت نکنند. به نظر من اصلاح طلبان به جای اینکه هر حزبی برای خود لیستی ارائه کند و کاندیداهایی را جداگانه رسانه ای کند، در جلسه شورای هماهنگی بنشینند و به طور فشرده جلساتی را داشته باشند و به وحدت نظر برسند و لیستی تهیه شود. اصلاح طلبان به تبادل نظر و مشاوره و دموکراسی اعتقاد دارند و باید به آن عمل کنند و این هدف در شورای هماهنگی قابل اجرا است. من عقیده دارم که دوستان نباید به طور مجزا عمل کنند اینکه هر حزبی، لیستی بدهد مشکلات را اضافه می کند چون با افزوده شدن هر گزینه ای مشکلی بر مشکلات افزوده می شود با رسانه ای شدن این افراد، حقی برایشان ایجاد می شود.

او با بیان اینکه در ایران فقط شعار شایسته سالاری داده می شود، گفت: هر کدام از ما شعار شایسته سالاری می دهیم و می گوییم که ما به دنبال افراد اصلح هستیم اما این شعار، عملا کمتر اجرا می شود. باز هم تاکید می کنم و از دوستان اصلاح طلب و اعتدال گرا خواهش دارم برای حل مشکلات کشور، معیارها و شرایط لازم را برای عهده داری این مسئولیت، تعیین کنند و کارهای کارشناسی دقیقی، انجام شود. باید واقعیت های کشور را مورد توجه قرار بدهیم ما امروز بحران های مختلفی داریم چه بسا در آینده نیز داشته باشیم و همه افراد نمی توانند، این بحران ها را مدیریت و کشور را سامان دهی کنند لذا باید واقعیت ها را ببینیم و شرایطی را که برای کاندیداها لازم است، مورد بررسی و اتفاق نظر قرار بدهیم و بعد به سراغ مصادیق برویم و ببینیم که در موجودین کشور از هر حزب و جناحی، چه کسی می تواند این نیازها را بر طرف کند و به مطالبات مردم پاسخ بدهد و سپس او را معرفی کنیم.

منتجب نیا در پایان تاکید کرد: اینکه هر حزبی و هر گروهی، کاندیدایی داشته باشد بازاری آشفته است که آب را گل آلود می کند و ممکن است افرادی فرصت طلب از این وضعیت استفاده کنند و سپس چشم باز کنیم و ببینیم، افرادی که به هیچ وجه صلاحیتی برای این مسئولیت ها ندارند، مطرح شده اند و رای مردم را با شگردهای مختلفی جذب کرده اند و خدای ناخواسته، موجب پشیمانی همه ما فراهم آمده است.

منبع: برنا

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری