امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجموعه‌ای تحت عنوان «خط امام» در درون جریان اصلاحات فعال خواهد شد / تکرار حمایت از «کاندیدای اجاره‌ای» اشتباه است


کد خبر: 650
زمان انتشار: 11 بهمن 1399 - 15:22 بعد از ظهر

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی از شکل‌گیری مجموعه‌ای تحت عنوان «خط امام» در درون جریان اصلاح‌طلبان خبر داد.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص طرح مساله تشکیل کمیته‌ای با عنوان «کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان معتدل»، گفت: این مساله دو جنبه ماهیتی و ساختاری دارد. از منظر ساختاری و تشکیلاتی، این مجموعه سابقه طولانی ندارد و در آستانه انتخابات سال ۹۲ بود که جلساتی با حضور فراکسیونی از دبیران عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب که همفکر بودند و دیدگاه‌های نزدیک داشتند، گردهم آمدند و من هم در این جلسات شرکت داشتم. در درون مجموعه اصلاح‌طلبان هم بعد از یک مقطعی و پس از به وجود آمدن برخی اختلاف سلیقه‌ها، یک شورا ایجاد شد تحت عنوان «شورای عالی سیاستگذاری» که چند سالی مدیریت امور را برعهده داشت اما پایان کار آن، چندان مطلوب نبود و البته در سال‌های فعالیت هم میوه‌های تلخی را به بار آورد و کار به جایی رسید که بنیانگذاران آن چندان تمایلی به ادامه فعالیت نداشتند و برخی هم استعفاء کردند.

وی در ادامه پیرامون ریشه‌های تفکری شکل‌گیری چنین جمعی، به ایجاد شورای نیروهای خط امام در مجالس اول و دوم اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر محتوایی و فکری این اندیشه و فکر سابقه بسیار طولانی دارد. از دوره اول و دوم مجلس ما جلساتی را با جمعی از دوستان داشتیم به نام شورای خط امام و دور هم جمع می‌شدیم که رفته رفته گروه نیروهای خط امام شکل گرفت؛ در آن زمان احزاب و تشکل‌ها به شکل امروز نبودند و شاید نهایتاً ۶ یا ۷ حزب فعالیت داشتند. نتیجه کار این دوستان در مجموعه نیروهای خط امام منتهی به پیروزی در دوم خرداد شد.

منتجب‌نیا با اشاره به تحولات ایجاد شده در این جریان سیاسی پس از دوم خرداد، بیان داشت: بعد از پیروزی بزرگی که در دوم خرداد ۷۶ به دست آمد، عنوان «اصلاح‌طلبی» را بر این جریان فکری گذاشتند و همانطور که از این عنوان برمی‌آید اصلاح‌طلبی یک گستردگی و فراگیری بیشتری را نسبت به «نیروهای خط امام(ره)» تداعی می‌کند و گروه‌های بیشتری را در خود جای می‌دهد اما جریان خط امام یک جریان زلال، معتدل، اعتقادی و فکری براساس آموزه‌های حضرت امام(ره) بود. در حالی که اصلاح‌طلبی یک تعریف گسترده‌تری را شامل می‌شد و براساس همین گستردگی بود که در آن زمان می‌گفتند: «جریان اصلاحات از عباس تا عباس را شامل می‌شود»

وی افزود: به عبارت دیگر می‌توان گفت که در جریان اصلاح‌طلبی یک رنگین‌کمانی از علایق و تفکرات مختلف حضور دارند و براساس همان گستردگی‌ای که وجود داشت، شاهد فعالیت یک جریان افراطی و رادیکال در آن بودیم که برخی از آن‌ها چه بسا نظام را با ساختار کنونی قبول نداشتند و درصدد ساختارشکنی بودند. اینگونه رفتارها اگرچه برای ما قابل قبول نبود اما به این دلیل که در مجموعه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شدند، هزینه آن حرکات به نام و به پای همه اصلاح‌طلبان نوشته می‌شد.

دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به برخی تندروی‌ها در سال های ۷۶ تا ۸۴ ابراز داشت: ما در دوران هشت ساله دولت اصلاحات شاهد اظهارنظرها و رفتارهای رادیکالی بودیم که به‌هیچ‌وجه قابل قبول نبود اما عواقب آن اقدامات متوجه همه کسانی می‌شد که عنوان اصلاح‌طلبی را داشتند، حتی اگر با آن رفتارها موافق نبودند. در واقع می‌خواهم بگویم با تبدیل جریان خط امام به جریان اصلاحات، آن تفکر و اندیشه نورانی و زلالی که از آموزه‌های حضرت امام نشأت می‌گرفت و آن تعاریفی که ما از امام(ره) دریافت کرده بودیم در مساله سیاست‌ورزی، تحت الشعاع رفتارهای دیگر قرار گرفت و حتی در یک جایی متوجه شدیم که برخی افراد و گروه‌ها در جریان اصلاح طلبی جای گرفتند که حاضر نیستند عنوان «خط امام» را برای خود به کار ببرد.

وی با اشاره به جای خالی تفکر «خط امام» در درون جریان اصلاح‌طلبی، گفت: این جای خالی کاملاً احساس می‌شد و می شود، لذا برخی اختلافات و تحولات در سال‌های اخیر موجب شد تا این هم نزدیکی بیشتر شود تا یک مجموعه با عنوان «خط امام» و با تکیه بر همان اندیشه‌های ناب حضرت امام(ره) یا به صورت یک فراکسیون در درون جریان گسترده اصلاحات یا به صورت دیگری فعال شوند، مرتبط باشند و یا یکدیگر همکاری کنند، تا این خلا را پر کنند.

منتجب‌نیا درخصوص پیرامون شرایط و ویژگی‌های اعضای این مجموعه ابراز داشت: حضور و فعالیت در چارچوب اندیشه‌ها و تفکرات خط امام از هر کسی بر نمی‌آید. افراد باید کسانی باشند که به اندیشه‌های حضرت امام(ؤه) پایبند باشند و از رفتارهای افراطی پرهیز کنند. در حال حاضر یک جمعی از دوستان هستند که با هم مرتبط هستند و در این مسیر فعالیت می‌کنند و ما هم همواره در خدمت آن‌ها بودیم و هستیم. تا این تفکر زلال خط امام زنده بماند و خدای نکرده به بهانه اصلاح‌طلبی به دست فراموشی سپرده نشود.

دبیرکل حزب جمهوریت درخصوص رویکرد این مجموعه نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، اظهار داشت: ما انتخابات را یک اصل می‌دانیم و نسبت به آن بی‌توجه نیستیم و امیدواریم که جریان بزرگ و گسترده اصلاحات بتوانند بر روی یک گزینه مناسب اجماع کند تا همه با هرگرایش و تفکری در درون جریان بتوانند از او حمایت کنند و در نهایت یک پیروزی به دست آید.

وی در پایان گفت: همه ما باید حتماً در انتخابات شرکت کنیم و مردم را هم تشویق کنیم تا انتخابات باشکوه و پرشوری داشته باشیم، پرشور بودن انتخابات موجب عزت و سرافرازی نظام است و عدم مشارکت بالا موجب تضعیف می‌شود. البته در این مسیر ترجیح و اولویت باید با کاندیدای اصلاح‌طلب باشد به ویژه اگر فرد منتخب کسی باشد که به تفکر اصیل خط امام هم گرایش و تعلق خاطر داشته باشد، بسیار بهتر خواهد بود و این کاملاً راه بهتری است نسبت به اینکه ما از کاندیدای نیابتی و اجاره‌ای حمایت کنیم.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری