- یادداشت منتجب نیا در نقد سخنان توهین آمیز پناهیان
- دفتر سیاسی حزب جمهوریت با هدف بررسی ابعاد مختلف انتخابات مجلس تشکیل جلسه داد
- دستانمان را بسته اند و می گویند وارد صحنه انتخابات شوید / ما به این نتیجه نرسیده ایم که روزنه ای بوجود آمده است
- بیانیه 110 نفر برای فشار به اصلاح طلبان است
- پیام حزب جمهوریت ایران اسلامی به مناسبت 22 بهمن
ایران در سیستم اقتصادی-اجتماعی جهان
کد خبر:
613
زمان انتشار:
1 بهمن 1399 - 20:18 بعد از ظهر
طی سالهای گذشته در عرصه های مختلف از جمله عرصه ی تکنولوژی و دیجیتال مردم ایران از باب دسترسی به فناوریهای روز دنیا به طور شفاف، بخاطر تحریمهای یک سویه و چند سویه دچار نارسایی یا به نوعی متحمل هزینه بالای دسترسی شدهاند. برای تقریب به ذهن به این مورد اشاره می کنم که احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بخواهید یک اپلیکیشن یا نرم افزار مورد نیاز خود را از اپ استور یا گوگل پلی و… دانلود نمایید ولی با آنچه روبه رو شدید یک پیغام عدم دسترسی یا استفاده از فیلتر شکن می باشد و آنچه همه ما میدانیم، تولید هزینه برای استفاده از فیلتر شکن است، چه به صورت مستقیم برای خرید فیلترشکن های ماهانه و چه غیر مستقیم، با نصب فیلتر شکن های رایگان که باعث افزایش مصرف اینترنت میشوند. البته در اپ استور یک راه میانبر برای ایرانیان تعریف شده که با نصب برنامه سیبچه و نرم افزارهای مشابه ایرانی امکان دسترسی فراهم میشود ولی این دسترسی برای مردم ایران نسبت به مردم جهان یک تفاوت عمده و راهبردی دارد و آن هم پرداخت هزینه اضافی به واسطه های دسترسی است.
اپلیکیشنها و نرم افزارهای موبایل، محصول تولید شده اشخاص حقیقی (در سرتاسر جهان) یا حقوقی از جمله شرکت های بزرگی مانند اپل، سامسونگ و … (در کشورهای توسعه یافته از لحاظ تکنولوژیک) هستند که مبتنی بر سیستم عامل و پلتفرم اندرویدی، ios و … ساخته می شوند.
این مصرف کنندگان جهانی هستند که بر اساس نیاز، علایق و جذابیت، یک پلتفرم را انتخاب و مصرف می کنند ولی آنچه به عنوان یک نرم افزار و اپلیکیشن ساخته میشود به ناچار اگر قرار باشد که به فروش و مصرف بالایی برسد باید طبق قواعد آن چند پلتفرم ساخته شوند. اساسا پلتفرم ها به واسطه قواعد فنیشان هم نقش تعیین کننده در تولید اپلیکیشنها و نرم افزارها دارند هم به عنوان یک واسطه بین فروشندگان و مصرف کنندگان نهایی که ما باشیم نقش موثری دارند یعنی پلتفرم ها هستند که نحوه تعامل را مشخص می کنند. شاید بگویید اپلیکیشن دیوار در ایران یک پلتفرم کوچک است که بر اساس قواعد خودش امکان تعامل بین تامین کننده، فروشنده و مصرف کننده را فراهم میآورد که البته تا حدودی بیراه نمیگویید چرا که این پلتفرم های کوچک می توانند با قواعدی محدود مصرف کنندگان را مدیریت کنند ولی آیا اپلیکیشن دیوار میتواند بدون رعایت قواعد اندروید و ios در این بستر منتشر شود؟
سیستم اقتصادیاجتماعی جهان در مسیر تکامل حرکت میکند، این تکامل بر حسب نیاز القایی روی یک خط داستانی جریان دارد. کشور ها هرکدام به اندازه درکشان از این سیستم در این تکامل به صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش ایفا میکنند و آن کشورهایی که نتوانند بازیگر این سناریو باشند تنها مصرف کننده ذائقه تولید شده این سیستم هستند و در بهترین حالت میتوانند با بسته نگه داشتن مسیر ورود جریانها به صورت سنتی در یک پلتفرم و سیستم کوچک خودگردان از صحنه تجارت و اقتصاد جهانی دور بمانند. ورزش در سرتاسر جهان طبق قواعد سازمان های ورزشی بین المللی تنظیم میشود مثلا در فوتبال قواعد FIFA ملاک همه فدراسیونها میباشد، بانک جهانی در غالب قواعد FATF مبادلات را تنظیم میکند و پروتکل های بهداشت در جهان بر اساس استاندارد های WHO هستند، اینها همه مصادیقی از سیستم اقتصادیاجتماعی جهان هستند.
اگر ما بخواهیم در اقتصاد ورزشی جهان نقش داشته باشیم میبایست قواعد ورزشی را رعایت کنیم نمونه مشابهاش اساسنامه فدراسیون فوتبال است که بارها توسط فیفا رد شده است و نهایتا آنچه مورد تائید فیفا میباشد در حال تهیه است اگر خلاف این صورت پذیرد تیم ملی فوتبال نمیتواند در جام جهانی و عرصه های بین المللی بازی کند و این یعنی فوتبالیست و باشگاه ایرانی نمیتواند از اقتصاد جهان سهمی داشته باشد.
در عرصه های تولید هم شرکتها و کارخانههای ایرانی اگر قرار باشد صادراتی داشته باشند در حوزه غذایی می بایست استانداردها و سرتیفیکیتهای جهانی را پاس کنند.
سیستم اقتصادی_اجتماعی جهان دارای قواعد مشخصی است اگر این قواعد را نپذیریم نباید انتظار داشته باشیم که در این سیستم سهمی داشته باشیم حتی اگر بهترین شرکت ها و تولیدات را داشته باشیم.
قواعد ایجاد شده در پلتفرمهای مذکور از ابتدا اینگونه تکامل یافته و فراگیر نبوده اند بلکه وقتی به پیشینهی شرکت اپل و سامسونگ نگاه میکنیم متوجه میشویم که رفته رفته پس از شناخت نیاز مصرف کننده و با رفع اشتباهات، زیرساخت هایی را به وجود آوردند سپس با تولید قواعد فراگیر و مطلوب تبدیل به یک پلتفرم جذاب و فراگیر شده اند. اما تا قبل از اینکه خود توان طراحی قواعد داشته باشند و بتوانند یک پلتفرم تولید کنند، در بستر سایر پلتفرم های موجود عرضه می شدند. شاید اینگونه بیانش قابل درک باشد که تا زمانی که کوچک بودند برای داشتن مسیر ارزان و قابل دسترس به بازار جهانی از اتصال به بزرگترها (واحدهای پیشرو) و واسطه های موجود استفاده میکردند. جا دارد اینجا کتاب بزرگ زیباست را معرفی نماییم که چکیده آن اینجور خلاصه میشود که برای توسعه باید بزرگها، بزرگتر شوند و کوچکها، بزرگ.
آنچه در چند پاراگراف قبل قابل درک است تشابه زیاد پلتفرم دنیای دیجیتال و دنیای اقتصاد است که به وضوح یک فرایند ساده را شرح می دهد که همه پلتفرمهای فراگیر دارای قواعد مشخص هستند و از آن جهت که تامین کننده نیاز مردم جهان هستند قواعدشان را به عنوان یک خوراک هدایت شده به فروش میرسانند. در این پلتفرم ها بازیگرانی هستند که خدمات منحصر به فردی ارائه میدهند. آنها به واسطه ی تعامل با دیگر بازیگران پلتفرم.های جهانی، تولید کننده بخش خاصی از این پلتفرم شدهاند و آنها هستند که نبودشان نظم این پلتفرم را به هم میزند چرا که جایگزینی به جایشان نیست و اگر هم هست جایگزینها نمیتوانند آن محصول منحصرد به فرد را ارزان و سریع در اختیار پلتفرم قرار دهند. اینجاست که میتوانیم درک کنیم که حذف کدام بازیگر صحنه اقتصاد در جهان میتواند به پلتفرم آسیب وارد کند. مثلا لحظه ای تصور کنید که چین، ژاپن یا اروپا در این پلتفرمها حذف شوند، آیا پلتفرم یا سیستم اقتصادی_اجتماعی موجود بدون این بازیگران میتواند به خوبی صحنهگردان اقتصاد جهان باشد؟
اگر با همین فرضیهها وضعیت ایران را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ خدمات یا محصول منحصر به فردی برای تکمیل پلتفرم و نیاز جهانی نداریم که جهان از نداشتنش دچار آنتروپی شود و ما بواسطه عدم عرضهاش، به عنوان اهرمی برای سهم خواهی از قواعد جهانی استفاده کنیم. با این تفسیر پیش از آنکه بخواهیم بواسطه تدوین تحریمها به وجود کدخداها در جهان فکر کنیم به این باندیشیم که چرا آن زمان که نفت یک مزیت نسبی محسوب میشد و حذف ایران از چرخه اقتصاد جهان باعث ایجاد چالش میشد، نتوانستیم در مسیر تکنولوژی و تغییر نیاز بشریت محصول منحصر به فردی جهت عرضه به بازار جهانی تولید کنیم؟ شاید خیلی از دوستان اقتصادی ما در کشور همچنان نفت را یک محصول منحصر بدانند ولی دوران تحریم به خوبی نشان داد که حذف ایران از بازار جهانی نفت نه تنها آسیبی به این سیستم وارد نکرد بلکه آن کشورهایی که در این پلتفرم نفتی سهم دارند با طراحی سیستم مطلوب از نبود ایران بهترین استفادهها را بردند.
اصل پذیرفته دیگر در جهان این است که این سیستم یا پلتفرمها در یک سیستم فراگیرتری به نام سیستم سیاسی_فرهنگی که تعامل و منافع مشخص بازیگران سیستم را برآورده کند قابلیت اجرا دارد. هر دانلود اپلیکیشن در اپ استور برای شرکت اپل سود دارد، هر مسافر جابه جا شده با پلتفرم اسنپ برای صاحبان پلتفرم سود دارد پس چرا وقتی میثاق نامه و قراردادهای اجتماعی شرکتهای صاحب پلتفرم را مطالعه میکنیم می بینیم که برای عرضه محصولات به مردم سراسر جهان حق برابر قائل هستند و از طرفی محصولات را با هزینه برابر و روند مشخص در تمام دنیا روی پلتفرم بر اساس قواعد مشخص عرضه میکنند ولی برای ما ایرانیان بعد از تحریم این شرایط فراهم نیست؟
چرا این شرکت ها مسیر دسترسی مارا پس از دستور کدخداها بسته اند؟ پاسخ مشخص است بازیگر بدون مزیت به صورت خود به خود کنار گذارده میشود.
نحوه مواجهه ایران با سیستم سیاسیفرهنگی جهان میتواند رد کامل، اعتراض یا پذیرش باشد. باید در برنامه های سیاستیفرهنگی خود یکبار تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم که آیا اساسا میخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم و روی پلتفرمهای جهانی تبادل اقتصادی و تکنولوژیک داشته باشیم یا خیر. اگر جواب بله است دو مسیر اعتراض و پذیرش باقی میماند. مدل پذیرشی کامل قواعد گفتمان مسلط جهانی، براساس سابقه موجود در کشورهای همسایه و جریانهای فکری موجود در کشور مردود به نظر میرسد. شاید فرصت آن رسیده به جای رد تمامیت گفتمان حاکم در جهان که هزینههای زیادی بر پیکر جامع وارد کرد اعتراض را انتخاب کنیم، اعتراضی که به معنای کنشی برای تغییر است نه گریز از وضع ناخوشایند موجود، همانطور که ژاپن و چین سالها پیش آن را انتخاب کردهاند. اعتراض انتخابی ما باید مبتنی بر جغرافیا، مذهب و سیستم اقتصادی_اجتماعی بومی سازی شود و همچنین در بیان اعتراض باید پیشنهاد جایگزین مطلوب برای توسعه پلتفرمهای جهانی داشته باشیم. پس باید اول سیستم سیاستی-اقتصادی جدیدی را برای دو اقدام موازی ایجاد کنیم سپس دو اقدام ( 1- رسیدن به داشتههای منحصربهفرد، با یک تعامل سازنده و اتصال به بزرگترهایی که با حفظ منافع مارا بزرگ کنند 2- یک مزیت عادی را با یک منفعت کمتر (ارزانتر) در اختیار پلتفرمهای جهانی قرار دادن) را دنبال کنیم. بدین صورت است که از اقتصاد جهان سهم خواهیم داشت و میتوانیم در تنظیم قواعدهای جهان شمول نقش بازی کنیم سپس از آن طریق بواسطه جریان اقتصادی حاصل در کشور، به دنبال ایجاد پلتفرمهای خاص خودمان برویم.
آینده حاصل جمع های صفر نیست بلکه هر کشوری ترجیهش برآیند ارزشهای بیشتر است. ایران را جوری بسازیم که در مواقع تنگنا ترجیح کشورهای زیادی باشد.
امیرعلی زعیمی
عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته آموزش حزب جمهوریت و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه نسیم صبا
عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته آموزش حزب جمهوریت و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه نسیم صبا
اخبار مرتبط
- مبارک قاضی شاعر پرآوازه بلوچستان آسمانی شد
- بازخوانی مواضع دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی
- ای که دستت می رسد، کاری بکن!
- روزگار نسیان اهل قلم
- لزوم ورود مسئولانه دادستان یاسوج در مقابل ترک فعل آشکار مدیران در حادثه واژگونی تریلی
- منتجبنیا: برقراری رابطه با عربستان در راستای منافع ملی ایران است
- نمایندگان مجلس دست کم به سوگند و میثاق خود وفادار باشند
- مردم مظلوم و بی پناه را یاری دهید
- پیام تسلیت دبیرکل حزب جمهوریت در پی حادثه تروریستی شیراز
- تصمیمگیران از واقعیتها فاصله دارند