امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بحران آب سیستان ،اماها ،اگر ها ،چراها


کد خبر: 1118
زمان انتشار: 21 بهمن 1400 - 13:35 بعد از ظهر

پس از انحراف و تغییر مسیر طبیعی رودخانه هیرمند به بیابان های گود زره ،برای اولین بار آبگیری دو کانال انحراف آب تاراکو و قلعه افضل در ولایت نیمروز افغانستان از آب ذخیره شده در سد کمال خان ، رخ داد…!
از حدود بیست سال قبل کارشناسان درباره کم آبی تذکرات فراوان می دادند و توصیه های لازم ، اما هیچ گوشی نشنید ، چرا؟!
مدیران علمی نیز تذکرات لازم برای کاهش عوارض کم آبی دادند ، اما گوشی نشنید ، چرا؟!
جهت تعامل با همسایه مرتبط با آب هیرمند دکتر بندریان استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان راهکارهای موثر و کارآمد با منافع مشترک در قالب مقالات ارائه داد ، کسی بها نداد ، چرا ؟!
بنده و کسانی دیگر سال گذشته مقالات تحلیلی و تذکراتی ارائه دادیم ، مطالبه گری هایی صورت گرفت ، کسی اعتنایی نکرد ، چرا؟!
هیچ بروکراسی و روابط موثری و تعاملی نیز با افغان‌ها نشد ، با وجودی که سیمان ساخت سد کمال خان را کارخانه سیمان سیستان ایران تامین نمود و کاملا پیدا بود هدف و برنامه چه بود؟!
حتی مسیر رودخانه خشک توسط دستگاه های فراوان ترکیه ای لایروبی شد به طرف گود زره ، اما کسی اعتنایی و اعتراضی نکرد ، چرا؟!
اکنون طالبان که ما برایشان فرش قرمز پهن می کنیم و از دوستان و متحدان مانیز هستند چراچنین راحت جرأت می کنند و حق آبه قانونی ما را نمی دهند ، واقعاً چرا؟!
و هزاران چرای لاینحل و بی پاسخ دیگر، چرا؟!
فصل کشت هم رو به اتمام است ، هر انسان عاقل غیر متفکری پی می برد که رمز و رازی در کار است!؟
دستانی در خفا ، پر قدرت و پنهان با تمام توان در کار هستند که هیچ صدایی موثر و توانمند از ایران قدرتمند و پر عظمت به گوش چند طالب نمی رسد و به خواسته بر حق مردم لبیک نمی گویند ، چرا ؟!
آنان که مسلمان هستند و از جنس همین مردم و شاهد خدمات قدیم و جدید مردم ایران و خصوصا این استان بوده و هستند و ملت ما نیز از صداقت و زحمت کشی و انصاف و وجدان برادران افغان خاطرات و تجربیات بسیار خوبی دارد . پس این شرایط تلخ و ظلم های آشکار ، چرا؟!
فقط یک نتیجه می توان گرفت ، آنهم اینکه همان دستان قدرتمند در خفا ، اختاپوسی عمل می کنند ، هم اینجا ، هم آنجا ، علیه هر دو ملت هم کیش و برادر به منظور فتنه افکنی خانمان برانداز که در چند روز اخیر علائم مقدمه سازی آن به طور خزنده و خفیف پیداست…!
خود فریبی و تهیج آفرینی کاذب بس است ،
نخبگان سیاسی واجتماعی هر دو طرف هر چه سریعتر باید دست‌های این اختاپوس مرموز و خائن را با آرامش و تدبیر پیدا و رسوا کنند…!
بر مسئولان است تا با حضور در بین مردم سخنان آنان را بشنوند و از هرگونه وعده و وعید و امید آفرینی کاذب به جد پرهیز کنند.
از آنجا که ریاست محترم جمهور به وزیر نیرو فرمودند اقدامات وزارت نیرو شفاف گردد ، لذا بایسته است صادقانه گزارش نتایج مذاکرات کمیساریای ایرانی با نمایندگان طالبان و هرگونه رایزنی های انجام شده به مردم داده شود ،
بر نمایندگان مجلس است تا از جایگاه تقنینی ، نظارتی خود بهره برده و با طرح سوال از وزرای امور خارجه ، کشور و نیرو و ایجاد حساسیت ملی از عمق بحران به‌وجود آمده در منطقه استراتژیک سیستان ،
با فعال نمودن دیپلماسی آب و پیشنهاد احداث سد وحدت در مرز با تامین منافع طرفین ، بازگشایی و مدیریت مرز ، عملیاتی کردن منطقه آزاد سیستان با مشارکت تجار دو طرف ، اشتغال بدون آب ، انتقال سریع آب از دریای عمان و حفر چاهک ها و بهره برداری از آنها و دیگر روش های تامین آب در رسیدن به اهداف و تامین حق آبه و کمک به زیست مطلوب اجتماعی مردم ، مساعدت و تلاش عملی کنند.
از ظرفیت شخصیت های قومی ، مذهبی مورد وثوق دو ملت نظیر مولانا عبدالحمید و سرداران و معتمدان اقوام سیستان برای خروج از برون رفت استفاده عقلانی شود ،
شایان ذکر است آب حاصل از چاههای ژرف و آنچه که از دریای عمان انتقال خواهد یافت ،
نمی تواند تالاب هامون تشنه را سیراب سازد ، بنابراین تامین حق آبه حداقل 860 میلیون متر مکعب سهم آب کشاورزی و شرب و در حدود 2 میلیارد مترمکعب سیلاب ، حق طبیعی این ملت مرزدار ، غیور ، شریف ، مظلوم و وفادار سیستان است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری